Hjortegryte med portvin

Categories Hjort

For meg er hjort like verdifull som gull, det er helt fantastisk mat. Og denne hjortegryten er heller ingen unntak, det er nydelig mat. Det samme gjelder alt viltkjøtt som elg og reinsdyrkjøtt, men det er ikke så lett å få ta i her.

Jeg lagde også en utrolig vellykket dessert med pærer, den skriver jeg eget innlegg om.

Til 4 personer:

Ca. 550 g hjortekjøtt (man kan ha litt mindre eller mer alt etter hva man har) eller Elg eller Rein

1 stor løk

1/2 lite kålrabi

1/2 sellerirot

2 store gulerøtter

1 purreløk  Bruker jeg å vaske og dele opp og ha i på slutten av koketiden, uten blir det ikke noe igjen av den

6 dl kraft av hjort (har du ikke det får du bruke enten fond eller buljongterninger)

1 dl portvin

Salt

1 ss spisskummen

ca 1 ts pepper

Litt buljong 

1 1/2 ss maizena

Dette er en gryte med norske grønnsaker, men med portvin som gjerne ikke er så vanlig i den norske husmanskosten. Det er spennende å ha tradisjonelle og utradisjonelle råvarer sammen og få en ny smak.

Rens og skjær løken opp i sneier, og surr den i pannen, skjær opp kjøttet og surr det sammen med løken. Ha på kraften/væsken, portvinen, salt, spisskummen og pepper og la det koke opp. Skrell grønnsakene og del de i litt gode biter (gryten skal koke en stund og da holder de bedre), ha i gryten og la det få koke sammen til kjøttet er mørt. Det trenger gjerne en times tid eller mer. Når kjøtte er kokt smaker man til med eventuelt mer salt, buljong og krydder. Ha litt vann i en kopp og rør ut maizena, hell det opp i gryten mens du rører. Gi det et oppkok og maten er ferdig.

Jeg hadde potet og sellerimos til HER 

Jeg lagde også en utrolig vellykket dessert med pærer, den skriver jeg eget innlegg om.

 

#hjortekjøtt #hjort #portvin #hjemmelaget #gryte #middag #morsmiddag #middagstips #oppskrift #oppskrifter #selleri #potetmos #Glutenfri #melkefri #laktosefri #blogg #matblogg #Viltkjøtt #rein #elg #matblogg #bloggtoppen 

10 kommentarer

10 thoughts on “Hjortegryte med portvin

  1. frodith: Ja ikke sant, det er virkelig fantastisk. Jeg var veldig heldig å få tak i billig kjøtt i fjord, nå er det straks slutt. Men jeg har kost meg masse både med maten og alle som har fått spist av maten 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *