Last Updated:

Man tar hva man har fiskegryte

Categories Fiskeretter, Tips til restemiddag

Dere må snart tro at jeg har fryselager og ikke fryseskap 😀 for fryseren blir aldri tom, selv om jeg tar opp den ene resten etter den andre.

Men etter en gjennomgang i fryseren fant jeg rester av fisk (jeg tar vare på alle rester av fisk, har de i en pose og når jeg har nok til en middag blir det noe nytt av den). Der var jammen var der også noen sneier bacon også (for ofte blir det for mye bacon for meg i en pakke, og da fryser jeg selvsagt de jeg ikke bruker.

Fløte er også alt for mye i et beger når man bor aleine, så den porsjonerer jeg i enten i små beger/glass eller i istreningsposer. Og da må jeg bruke den opp også.

Purreløk har jeg nesten alltid fryst, for den blir så fort stygg i kjøleskapet. Jeg renser og vasker purreløken godt før jeg skjærer den opp i biter, har de i en brødpose, med klips og legger den flatt i fryseren. Når jeg vil ha purreløk i maten tar jeg ut det jeg trenger fra posen, hiver det rett i gryten, og resten tilbake til fryseren.  Og litt purre ble det i maten i dag.

Men heldigvis har jeg også kjøleskap, og der var det en bit squash som sa at nå måtte den spises om den ikke skulle havne i komposten, og det samme sa en bit med chili og en lime.

Resten av innholdet var fortsatt bare “vanlig mat”.

Så utrolig godt rester kan bli!

Basilikum blomster

For orden skyld: Alle rester av mat må avkjøles kjapt, og has i kjøleskap eller frys fort etter tilberedning. Mat som er varmet to ganger skal ikke fryses igjen. Matvarer med masse overflate som ris, kjøttdeig osv. skal man være ekstra varsom med, men det er ingen problem å bruke om igjen om man setter det i kjøleskap og bruker det dagen etter eller fryser fort. 

Man blander ikke ubehandlet mat med varmebehandlet mat. Da mener jeg f.eks. rått og kokt/steikt kjøtt eller rå og steikt/kokt fisk. Disse må oppbevares hver for seg både i kjøleskapet og fryseren. 

Er maten blitt bedervet/dårlig blir den ikke bra av å fryses, kast den. 

Og slik ble gryten

Nok til omtrent to personer:

Ha t poteter, ris eller pasta til etter ønske.

Ca. 220 g fisk

Smør til å surre alt i

Ca. 1/2 purreløk

2 fedd hvitløk

1 bit chili med frø

1 gulerot

3-4 biter bacon

1 bit squash

Ca. saften av en lime eller 1/2 sitron (Hvor mye saft man får ut av en lime /sitron vil variere, så smak til så den ikke blir så sur middagen blir ødelagt. Så ta i litt og litt, og smak når du synes det er passe syrlig)

Ca. 1 dl av potevannet (potene var skrelt, og det gir god smak, men du kan bare bruke vann)

Ca. 1 1/2 dl fløte (jeg hadde laktosefri)

1 ss maizena utblandet i litt vann

Salt

Pepper

Del baconet i biter og ha de i en varm panne med smør, og la de surre mens du renser og deler løk, hvitløk, gulerot og chili. Ha også dette i pannen og la det få kose seg noen minutter.  Ha så i vann/potetvann, fløte og saften av sitronen og rensket fisk (eventuelt fisk biter av fiskefilet) i, og la alt få koke sammen litt. Smak til med salt og pepper og bruk gjerne friske urter om du har. Dill, gressløk, persille og basilikum passer godt til, men man MÅ ikke ha noen av delene i.

Rør ut maizenaen i litt vann, hell det i gryten og kok den opp under omrøring. Er det nok salt, peper og lime/sitron i er det bare til å servere maten 😋

#tøm #fryseren #kjøleskapet #spis #opp #maten #din  #fisk #fløte #purre #løk #bacon #middag #middagstips #morsmiddag #Glutenfri #glutenfritt #melkefritt #laktosefri #blogg #matblogg #bloggtoppen #fiskegryte #Oppskrifter #matprat

9 kommentarer

9 thoughts on “Man tar hva man har fiskegryte

  1. Nam, rester er godt ja og fryseren min er slik som din, den fylles opp igjen raskere enn jeg når å tømme den. Har nok mat til å mette 2 tusen i ørkenen et år tror jeg. Sist fant jeg nakkekoteletter som gikk ut på dato, 30 kr for ei pakke, så da fylte jeg opp igjen 🙂

  2. Du er så flink!
    Eg er ikkje så flink,men skal bli bedre
    Har endel i frysen som eg tror er for gammelt til å bruke til noe som helst
    Er litt som med klær -eg bruker litt samme type mat igjen og igjen så er helt tullete å handle mat å hive i frysen og ikkje spise den
    Eller at eg hiver det i fryseren glemmer eg har det og kjøper mer av samme
    #skalbliflinkereåspiseoppmatenmin

  3. cuskima: Jeg har en liste hengende på fryseboksen, den fører jeg opp når jeg har noe inn i den, og stryker ut når jeg har brut det opp 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *