Fårikål testing av Crock-pot

Categories Blogg

Reklame | ACRETO AB Crock-pot

Det hender jeg takker ja til å teste ut produkter, og denne kunne jeg rett og slett ikke motstå. Jeg må innrømme at jeg var litt spent på hvordan dette skulle gå, og lurte veldig på hva jeg skulle begynne med å lage. Valget falt på fårikål, for hva kan vel gå galt med slike gode ingredienser. I motsetning til andre lignende produkter kan denne også brukes til å forsteike ting, og å holde maten varm om man trenger det. Jeg var redd at dette bare enda en ting som fyller opp i kjøkkenskapet mitt, men jeg er allerede betatt. 

Jeg måtte lese bruksanvisningen og se på you tube før jeg turte å sette i gang, men selv om denne har mange funksjoner var den veldig enkel å bruke. Rett og slett bare å sette lokket skikkelig på, trykke start og på den knappensom viste hva jeg skulle tilbered

Her er alle funksjonene

Det er et lite lokk på lokket, der skal dampen komme ut, den er løs selv om den er på lukket. Jeg ringte produsenten for å høre om dette var riktig, og en hyggelig dame fortalte at det var det. Vær veldig forsiktig når du åpner denne ventilen før du åpner selve lokket. Det kommer ekstrem varm damp ut, og man kan brenner seg på dampen. Når trykket er ute kan du åpne selve lokket forsiktig, husk å ta lokket fra deg så du ikke får dampen på deg. 

 Her er ventilen åpen

Her er den lukket, og slik skal den være for å få trykk under koking

Slik ser den ut nedi, uten pannen

Slik ser pannen ut, den settes bare rett ned i maskinen.

Da ser det slik ut.

 

Jeg valgte å begynne med langtidskoking, men det trenger ikke du gjøre for man kan sette den rett på kjøtt. Det er spennende å se om smaken ble annerledes når de fikk brukt lang tid på å bli ferdig. Fordelen med denne maskinen er at den ikke koker over, det blir ikke søl, og man kan i følge produsenten gå fra den. Dette er jo supert for familier som har mange jern i ilden og kan lage maten til og la den stå til man f.eks.. er kommet hjem fra trening eller lignede.

I morgen tenkte jeg å forsøke meg på hurtigkoking av høns, så følg med på dette eksperimentet

I følge oppskriftene kan man koke bla. Langkornet ris på 10 minutter, jeg gleder meg å forsøke alle funksjonene. 

Det som helt klart også er et pluss med denne typen matlaging er at vitaminer og mineraler damper ikke bort som når man koker på vanlig måte.

Til 3-4 personer (4 vanlige porsjoner)

Jeg brukte 1 kg ferskt fårekjøtt

1 liter vann

 3 ss salt (er du ikke glad i at maten er salt reduserer du denne mengden til omtrent det halve)

 1 sylinder med hel pepper, dvs. rundt 1 ss  (jeg er ikke så glad i pepper, så derfor har jeg pepper i en egen beholder, men det er selvsagt ikke nødvendig)

1 kålhode

Jeg rørte salte ut i vannet først slik at salte ikke ble liggende på bunnen av panne, det vil muligens ødelegge teflonlaget. La alt som vanlig i pannen, dvs. lagvis.

Her er lokket skrudd riktig på, og lpkket er låst i pannen

Satte den på lav temperatur, og der stod den nesten tre timer. Da måtte jeg se hvordan kjøtte og kålen var. Kjøtte begynte å bli ferdig, og det samme var kålen, hadde fårikålen fått stått tiden ut, altså fire timer hadde den vært perfekt kokt.  Men jeg hadde invitert naboen på middag, for fårikål er mat man må spise sammen med andre. Hun skulle komme mindre en 1/2 time seinere, så da var det bare å avslutte det lave programmet, og fyre opp på høy temperatur og kjøtt i rundt 30 minutter, og maten var ferdig. 

For et kjøtt, det ble helt perfekt, og kålen var fortsatt hel men helt ferdig. Dette kommer jeg uten tvil til å gjøre flere ganger.

HER er siden deres der du kan få enda mer inspirasjon.

Her  står mer om instilling osv.

#crockpot #testing #moderne #trykkoker #fårikål #middag #morsmiddag #Enkelt #lett #middags #tips #glutenfritt #melkefri #laktosefri #naturlig #Hjemmelaget #slow #cooking #blogg #bloggtopp

8 kommentarer

8 thoughts on “Fårikål testing av Crock-pot

  1. Mariann Sæther Tokle: Ja den å jeg si var et kupp. Trodde ikke jeg kom til å like den så godt som jeg faktisk gjør. Rett og slett fantastisk så langt

  2. frodith: Egentlig er dette en gammel oppfinnelse, min mor hadde trykkoker da vi var små. Denne er bare elektrisk og har mange flere fungsjoner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *