Last Updated:

Hjortekjøtt i brun saus, med ertestuing og tyttebærsyltetøy

Categories Hjort

Jeg elsker mat fra andre land med spennede smaker, dufter og farger, men så er det bare som hele kroppen min seier fra at nå vil jeg ha vanlig Norsk mat. Og noe mer norsk en hjortekjøtt i brun saus, men hjemmelaget tyttebærsyltetøy og ertestuing til får man nesten ikke. Det ble ingen kropsring eller uvanlige ingredienser i dag, men du hendelse så nydelig det er.

Til to personer:

Ca 500 g hjortekjøtt som må kokes godt og lenge.

1 løk

Smør å steike i

Ca. 5 dl vann eller hjortekraft om du har

Salt

Pepper

Eventuelt litt buljong

1 ss maizena som blandes ut i litt vann

Sukkerkulør om du ønsker en mørkere farge.

Skjær kjøttet og løken i biter og steik de brunt, ha på vann, salt, pepper og la det få koke under lokk i rundt to timer, det vil variere etter hvor store biter man bruker. Når kjøttet er mørt, blander man vann og maizena og heller i gryten under omrøring, man gir det hele et oppkok og smaker til med mer salt, pepper og eventuelt buljong. Ertestuingen hadde jeg i fryseren, og du finner oppskrift HER

#hjortekjøtt #hjort #hjortegryte #sosekjøtt #tradisjonsmat #tyttebær #tyttebærsyltetøy #hjemmelaget #ertestuing #hjemmelaget #godt Norsk #tradisjonsmat #middag #middagstips #morsmiddag #blogg #matblogg #melkefritt #laktosefritt #glutenfritt

4 kommentarer

4 thoughts on “Hjortekjøtt i brun saus, med ertestuing og tyttebærsyltetøy

  1. jeg holdr på oh lave hjortegrupe nå,bruner det først med løk og så koker ut panna.er også godt og blande med jegergryte posen en får kjøpt på butikken.

  2. laila gundersen: Så fantastisk godt kjøtt, det er fest med slik middag. Personlig synes jeg det er tull å bruke penger på en pose Jægergryte, når man har steikt og kokt kjøttet er den jo omtrent ferdig :-D. Men jeg vet det er veldig mange som gjør det 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *