hits

Hjemmelaget fiskegrateng

Fiskegrateng tror jeg det nå være minst 10 år siden jeg både har smakt og laget, så da var det bare å hive seg rundt å lage når jeg først fikk det på hjernen.

Har dere forresten fått med dere at vi har et økende problem med jodmangel i kosten vårt her i landet? Torsk er en fiskesortene med masse jod, den har faktisk 185,7µg i 100 gram torsk(data hentet fra matvaretabellen), det vil si at man har dekket hele dagsbehovet på 150 µg på en middag. 

Egentlig veldig enkelt å lage, men det tar jo litt tid å steike, så det er nå i grunnen lurt å lage en stor form når man først holder på, så har man i fryseren til en annen gang. Man kan gjerne bruke rester av fisk, jeg har en pose i fryseren, og der har jeg rester av fikk i, jeg blander allslags fisk. Men i dag hadde jeg ikke noen rester så det ble torskefilet.

2-3 personer:

ca. 250 g fisk rester eller fersk

1,5 dl makaroni (glutenfri til oss som ikke kan spise gluten)

2 dl laktosefri fløte/eller vanlig fløte om du tåler det/eventuelt bare bruke melk som væske

3 dl vann

2 ss mel (jeg brukte Toro sitt lyse mel siden det tåler varmebehandling) Tåler du hvetemel kan du bruke det selvfølgelig

1/2 ss buljong eller 1 terning (sjekk om buljongen er glutenfri, mange buljonger inneholder hvetemel)

en klatt smør

1-2 egg

1/2 ts muskatnøtt (kan sløyfes)

Pepper 

Salt

Brød strø eller ost om du ønsker det (parmesan ost er praktisk talt helt laktosefri)

Sett makaronien på kok etter pakningens beskrivelse. Ha mesteparten av væsken i pannen(det kan være lurt å holde litt igjen så kan du heller ha i resten om sausen  blir for tykk) sammen med smør, mel og buljong. Sett det på platen og la det få et oppkok, smak så til med salt, pepper og eventuelt muskatnøtt. Er den litt tykk har du i resten av væsken. Ha i fisken, sil av de ferdig kokte makaroniene og ha de også i sausen. Pisk godt sammen egget og ha det i sausen, og rør det godt ut. Hell alt i en smurt ildfast form, og sett den i for varmet ovn til 200 grader. Sett formen nesten nederst i ovnen. Strø eller ost er lurt å ha på på slutten av steiketiden slik at de ikke blir brent. Gratengen er ferdig på rundt 30 minutter. 

#jod #jodmangel #stoffskiftet #fisk #torsk #fiskegrateng #glutenfritt #laktosefri #Sunt #godt #enkelt #middag #middagstips #Morsmiddag #blogg #bloggtopp #matblogg

 

6 kommentarer

frodith

07.03.2018 kl.17:11

Jeg husker den gode gamle fiskegratengen jeg fikk hjemme :-) Deilig , ekstra deilig :-) Ikke det samme med Findus nei..:-D

morsmiddag

07.03.2018 kl.17:32

frodith: Nei det vil jeg da ikke håpe he he, det er klart det blir anderledes med hjemmelaget

elisebr

07.03.2018 kl.20:21

Fiskegrateng er så godt! :) Barndomsminner! :) Så godt det så ut! :)

morsmiddag

07.03.2018 kl.21:49

elisebr: Ja det er mat mange ikke lager lenge, men ikke for seint å prøve å lage :-)

Jack

08.03.2018 kl.10:54

Fiskegrateng er fantastisk godt, og hjemmelaget er bare himmelsk. Det må vi satse på her også en dag. Vi har noen ganger brukt den fra Madam Bergen, den er grei å ta i farten. Men den kan ikke helt måles med hjemmelaget.

morsmiddag

08.03.2018 kl.14:37

Jack: Det er ikke mye ferdigmat som kan måle seg med hjemmelaget nei :-) Lag heller en stor form når du lager, så fryser du ned resten til en annen middag. Da har man mye å glede seg til :-)

Skriv en ny kommentar

, Bergen

Gjør hverdagsmaten til en opplevelse, med helt enkle grep.Hvordan lage suksessmiddagen til hverdag og fest uten all verdens kokkekunnskaper. Det er ikke så vanskelig som du tror! Jeg er utdannet kokk og har Bachelor i folkehelsearbeid Kontakt meg gjerne på randistole62@gmail.com. Følg meg på instagram: randistole og Facebook side: Mors matblogg

Matprat

Matbloggtoppen