Fløtegratinert pølse grateng

Categories I ovnen

Tilfeldighetene er mange, fantasien endeløs(i perioder, andre helt tom :-). I helgen hadde jeg besøk av en god venninne Solveig og hennes datter Anna Marthe og mine barnebarn som i grunnen ikke er mine, men mine likevel 😀 Mia og Theodor. Da blir det alltid til at jeg kjøper is, pølser, sjokoladepålegg som jeg ikke bruker noe særlig av :-D. Det ble noen pølser til overs og en svett fløte, og da kom ideen om denne retten :-D.

Man kan gjerne lage den nesten ferdig kvelden i forveien så slipper man å vente så lenge på maten.

                                                                   

Dette er kun en ide, har du ikke pølser eller du vil ha noe annet i så bytt ut både pølser og grønnsaker, alt er mulig. Det er kun fantasien som stopper oss. HER  er oppskrift på fløtegratinert klippfisk om det er mer av inntresse, den er helt overjordisk god.

En porsjon: Og jeg spiste hver rubbel og bit 😀

3 små poteter

1/2 løk

2 fedd hvitløk

1 bit blomkål

1 gulerot

1 kjøttpølse eller annen pølse eller hva du ønsker i (sjekk om de er glutenfri og laktosefri for de som må tenke på det)

2 dl laktosefri fløte + litt vann jeg skylte ut av med ca. 1/2 dl

ca 1 ts salt

litt pepper

Ost om man ønsker det, jeg hadde på litt parmesanost etter den var ferdig steikt

Bruk gjerne mer krydder og andre grønnsaker :-).

Skjær potetene og guleroten i passe tynne skiver og ha de i en ildfast form. Del resten i biter og ha i formen.Bland salt og pepper i fløte og vann og  at det blir godt blandet, og hell det over i formen. Sett formen nederst i ovnen på rundt 200 grader i rundt 45-60 minutter eller til potetene er myke. Jeg har vist en egen evne til å brenne alt :-D. Det kan være lurt å legge et bakepapir over slik at de ikke brenner slik. Ønsker du å ha på ost, tar du det på rett før servering. 

 

 

#pølser #fløtegratinert #gratinert #glutenfritt #laktosefritt #glutenfritt #enkelt #godt #sunt #Raskt #middagstips #middag #Tips #Barn #barnevennlig #morsmiddag #blogg #matblogg #bloggtoppen.

6 kommentarer

6 thoughts on “Fløtegratinert pølse grateng

  1. Hørtes utrolig godt ut, og så greit når man “tager hva man haver”. Takk for mange gode idèer til middagsretter fremover <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *