Gulerot spagetti med løksaus og kjøttboller

Categories På sparebluss

Mat trenger å være moro og fargerik å se på og å spise, og vi spiser for det meste for lite grønnsaker. Denne retten har masse grønnsaker uten at man tenker så mye over det :-). Jeg har en liten sånn rasp som skreller spagetti lengder (se HER) på feks. gulerøtter. Den raspet jeg spagetti lengder av gulerot med, og i løksausen var det mye løk, det ble nesten 5 om dagen bare i en middag 🙂 Retten er billig og sunn. Har man ikke lyst å lage kjøttboller kan man bare steike kjøttdeig feks. eller ha den som vegetarmat, da er den enda billigere.

Kjøttbollene hadde jeg i fryseren men her er en måte å lage de på, men man kan variere krydder og hva man ønsker å spe de med til de uendelige.

Guleroten hadde jeg i pastaen på slutten av koketiden til den vanlige (glutenfrie for min del) pastaen.

Løksausen kan også lages på uendelig mange måter, man kan gjerne bruke rødløk, men det tåler jeg så dårlig at det bruker jeg nesten aldri.

Jeg brukte til 2 personer:

1/2 løk

 2 fedd hvitløk

2 vårløk

1 god klatt smør

2 dl vann

1 terning grønnsaksbuljong

 1 ss maizena

salt 

pepper

Ha smør i en panne rens og grovhakk all løken og surr den til den er myk. Ta pannen av platen og hell i vann, maizena og buljong, rør det jevnt og gi det et oppkok under omrøring. Smak til med salt og pepper. Ha i kjøttbollene og la de bli gjennomvarm.

600 g kjøttdeig (jeg var så heldig å ha kjøttdeig av elg, men bruk det du ønsker og har. Olaug, hun jeg fikk oppskriften av, anbefalte gjerne en blanding av vanlig kjøttdeig og kyllingkjøttdeig).

40 g parmesan (tåler man ikke melkeprodukter, kutter man bare ut osten)

1 ts salt

½ ts pepper

½ ts muskat

2 egg

½ potte fersk basilikum

½ potte persille (men det hadde jeg ikke)

Ha kjøttdeig og egg i en skål eller i en mikser. Hakk basilikumen og persillen, rasp parmesan og ha det i sammen med salt og krydder i kjøttdeigen. Bland alt godt sammen. Bruk steikepapir og form kjøttbollene til passe store boller. Ønsker man å bruke steikepannen kan man selvsagt det. Sett ovnen på 200 g og la kjøttbollene stå i ovnen i 15-20 minutter. Eller man kan koke de i kraft i rundt 10 minutter, men da får man ikke den brunfargen på de.

12 kommentarer

12 thoughts on “Gulerot spagetti med løksaus og kjøttboller

  1. Jack: Det var utrolig saftig og godt. Har du ikke allerede en slik rasp anbefaler jeg deg å skaffe en slik, de er ikke noe kostbar. Da kan man lage pasta av alle grønnsakene som er mulig å få igjennom, som squash, pastinakk, pepperrot, retchi osv.Bruker du bare grønnsaker anbefaler jeg deg å surre de i smør, da blir de ekstra saftig og god.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *