Hjortgryte med rødvin

Categories Hjort

For en lykke 😀 <3, hjortkjøtt på bordet! Jeg må innrømme at jeg synes vanlig viltgryte/hjortegryte med rømme og ost er fantastisk, men nå var det på tide å utvide smaksansen. Og hjort i rødvin er slettes ikke å forakte, det ble rett og slett nydelig. Jeg brukte de grønnsakene jeg hadde, så det er bare å trekke fra og legge til som du selv ønsker.

6 dl kraft av hjort (kokte bein av hjort i en hel dag, og frøs ned i porsjoner, da har man så god kraft at man ikke trenger verken buljong eller annet)

500 g hjortkjøtt

1 pakke bacon 120 g

2,5  dl rødvin

1 løk

2 fedd hvitløk

1/2 rød paprika 

1/2 grønn paprika

1/2 gul paprika

3 stenger sellei

1 pakke vårløk eller 1 purreløk

1/2 squash

ca. 4 bunter brokkoli

salt 

pepper

2 ss maizena

Skjær kjøttet og bacon i biter, rens løken og hvitløken og paprika og ha det i steikepannen litt av gangen så pannen ikke blir for mye nedkjølt, da koker man kjøttet og man får ikke den fine steikeskorpen. Ha så kjøttet i en gryte med kraften og vin, og la sett det på kok. Del sellerien i biter og la den få kokke med.

Rens og del squash, brokkoli og vårløk og ha det i på slutten av koketiden. Kjøtte var så mørt og fint at det var ferdig på rundt 30 minutter. Bland maizena ut i litt vin og hell det i gryten under omrøring til det er kokt opp. ha i salt og pepper etter smak. 

Jeg hadde rotmos med selleri og poteter til, det smakte aldeles nydelig til.

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Hjortgryte med rødvin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *