Fårefrikasse

Categories Kjøttretter

Tradisjons mat på en enklere måte, UTROLIG godt, og veldig enkelt. Jeg hadde fårikålkjøtt i fryseren, og hadde en plan om å lage fårikål, derfor tok jeg hel pepper i. MEN, når jeg plutselig får mer lyst på frikasse, da blir det ingen vei tilbake.

Til 3-4 personer:

1, 3 kg ferskt fårikålkjøtt med bein (bein gir ekstra god smak i kraften. 

Vann til over kjøttet

Kok kjøttet i rundt 1, 5 time, når kjøttet begynner å nærme seg ferdig begynner man å skrelle resten.

3 store gulerøtter

4-5 skiver med sellerirot

1/2 løk

2 fedd hvitløk

2 dl fløte (laktosefri om man trenger det, eller man kan også utelate fløte helt, god mat blir det uansett)

2 buljongterninger eller 1 ss buljongpulver (vær obs på at det er mange buljongsorter som inneholder hvete, og er dermed ikke glutenfri)

1 pakke vårløk eller purreløk

1/2 pakke frosne erter (liker du ikke erter, kutter du de ut)

salt 

pepper

Ca. 2 ss maizena (det kommer selvsakt ant på hvor mye væske du hadde på kjøttet)

Når kjøttet nærmer seg ferdig skreller man gulerot, selleri, løk og hvitløk og deler i litt grove stykker, og har de i sammen med kjøttet, og lar det få koke i rundt ti minutter.Jeg tok ut kjøttet og rensket det før jeg hadde det opp i pannen igjen, men dette er ikke nødvendig, jeg gjorde det for det blir mer delikat å spise. Del vårløk og ha den og ertene i. Ha maizena i fløten og rør den ut, ha den i  frikassen og rør til den har kokt opp. Er den for tykk, tar man i litt mer væske, er den for tynn har man i mer maizena og fløte som man selfølgelig også må røre ut først. Smak til med salt og pepper

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Fårefrikasse

  1. Fårekjøttet MÅ kokast mykje meir enn 1,5 time. For å få kjøttet mørt nok må det småkoke fleire timar. 4-5 timar. Ta ut kjøttet og halver krafta som det har kokt i. Tilsett jevninga og kok opp. Ha kjøttet tilbake i sausen og la det koke inn ca 30 min. DÅ får du ein fin frikasse.

    1. Det kommer ann på kjøttet:-) Min mor var sånn som kokte/steikte ting i hel.Heldigvis så er det mange veier til mål, bare det fungerer for deg, så er jo alt bra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *