Hønsesuppe med gurkemeie

Categories Høns til middag

Høns er en sjeldenhet og nesten noe urbant og nytt, men det er egentlig noe man brukte før i tiden, ikke bare i Norge, men i alle land. For rundt 20 år siden forsvant høna og inn kom broiler og kylling, flott til sitt bruk, men ikke noe bra når man ser hvordan mange aler opp kylling. Og noe så bortkastet som å kaste billig god mat som høns er. Gurkemeie er nydelig på smak, og har en medisinsk effekt på blant annet betente ledd, du kan lese mer HER

Jeg kokte opp en høns, renset den og delte kjøtte opp i fire like store deler. En del brukte jeg og resten frøs jeg i porsjoner. Det samme gjorde jeg med kraften. 

Oppskriften er omtrent slik: 

Til 4 personer

Kokt hønsekjøtt bruk så mye du ønsker, jeg hadde litt under 400 g ferdig renset hønsekjøtt

7 dl kraft av høns

2-3 terninger av høns, eller annen buljong ( det spørs hvor innkokt og redusert kraften er som du bruker)

4-5 gulerøtter

4-5 stilker stangselleri eller tilsvarende med rotselleri

1 løk

1 fersk gurkemeie (det kan man kjøpe på invandrerbutikker og noe vanlige butikker med større utvalg) HER kan du se hvordan de ser ut

1 pose med vårløk, men det går veldig bra å bruke en purreløk også

Salt

Peppert

Eventuelt litt mer tørket gurkemeie om du ønsker mer smak

PS: Denne suppen kan man gjerne ha i nudler (risnudler om man trenger glutenfritt) eller litt ris, det passer godt i og det blir mer mat i.

Ha kraften i en panne og ha i renset og delt løk(vårløken har jeg i på slutten av koketiden så den ikke blir overkokt), gulerøtter og stangselleri, og kok det hele opp. Ha i buljong, rensket og delt gurkemeie(jeg rensker den med en liten teskje, på samme måte som med fersk ingefær), og la det få koke til grønnsakene begynner å bli møre(rundt 10 minutter). Hønsekjøttet bør være i passe biter (slik at de passer i en spiseskje), ha i purreløk og smak til med salt, pepper og eventuelt mer gurkemeie. Ha gjerne i fersk basilikum om du har. 

2 kommentarer

2 thoughts on “Hønsesuppe med gurkemeie

  1. frodith: Ja det er ikke alltid at jeg kan prioritere å bruke kreftene mine på å blogge 😀 Men nå har jeg møtt flere som spør når jeg begynner igjen, og det er jo veldig trivelig og inspirerende. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *