Last Updated:

Hjortegryte

Categories Hjort

Noen ganger blir maten så god at man sitter å skryter over sin egen tilfredshet hele måltidet, noe som skjedde i dag. den halve hjorten jeg fikk kjøpe er bare kjøtte av yperste kvalitet, for det kan variere. Jeg har laget en diger porsjon for jeg skal på besøk til min far snart, og han er like glad i mat som meg, og hjortegryte er noe av det beste han får. Det vanvittige her i landet er at man ikke kan ikke får brukt/kjøpt råvarer rett fra bonden/fiskeren, og min far som er på sykehjem klager stadig over at fisken er grusom, og de får aldri noe mat med hjort, og det ironiske er at han holder til i et av landets beste hjorte og fiskedistrikt. 

 Det ble rundt 10  porsjoner som jeg skal fryse, og så tar de vare på det  på kjøkkenet der min far bor så han kan få når han ønsker det.

Ca. 1. 5 kg hjortekjøtt

Ca. 8 dl hjortekraft

2 store løk

3-4 fedd hvitløk

1 sellerirot

6-7 gulerøtter 

250 g Sjampiong

1 stor purreløk

1 god bit brunost eller brun geitost som jeg brukte

ca. 1 dl tyttebærsyltetøy

3 beger Crème fraîche(den tåler å koke), jeg bruker laktosefri rømme, men synes faktisk at seterrømme er aller best.

Nesten et glass med einebær

Salt

Pepper

Til jevning kan man bruke Maizena/johanneskjenrmel og tåler man gluten kan man selfølgelig bruke hvetemel

Bruker man Maizena blir rundt 4 ss Rør ut i litt kraft, hell over i gryten og gi et oppkok under omrøring.

Bruker man Johanneskjernemel blir det rundt 3-4 ts, johanneskjernemel må blandes ut i rikelig væske, så det kan være lurt å holde igjen rundt 1/2 l kraft for å blande den ut i. Og det er viktig å røre den kjapt ut, og få den i gryten, og røre til gryten koker.

Hvetemel vet jeg faktisk ikke lenger, men kan tenke meg rundt 3-4 ss ,mel som blandes ut i kraft eller vann, helles over i gryten, og kokes opp under omrøring. Men med hvetemel bør den koke i minst 10 min.

Rens hjortekjøttet for slintrer og fett, skjær det i biter, og steik i passe porsjoner i en jerngryte elelr steikepanne. Når alt kjøttet er ferdig steikt, steiker man renset og kuttet løk og hvitløk, og surrer det. Ha så kjøtt, løk, knuste einebær og kraft (hold litt av kraften igjen til å røre ut melet i) i en stor gryte, og la det koke opp. Rens og del gulerot og  sellerirot i biter, og så i gryten. Ha også brunost/brun geitost og sett det på kok. Rens og vask  grundig purreløken og del den i biter, rens og del soppen også, men ikke ha disse i gryten før mot slutten av koketiden. Når kjøtte er mørt (mitt var mørt allerede etter 30 minutter)tar man pannen av platen, og har i purreløk, sopp, og tyttebær, salt og pepper og smak på gryten. Bruker du rømme må gryten være litt avkjølt før man tar i den, bland den godt i gryten. Bland det melet du ønsker å bruke i resten av kraften og hell i gryten, rør godt ut før man setter gryten på platen igjen og gir den et oppkok under omrøring.

Smak om du trenger mer salt eller pepper. Vi hadde  kokte poteter og akevittgele til.

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Hjortegryte

  1. Så hyggelig du lager så faren din får også da :)) Her bruker vi ikke mye hjort.. men har smakt en gang eller to… veldig god mat :)) Kos deg med helga videre <3

  2. annebe: ja han elsker mat like mye som meg, og dessverre er ikke alltid maten like mye hjemmelaget, eller lagt sjelen i som man gjene gjør hjemme.Og så er det jo veldig kjekt å kunne glede andre med slike små ting.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *