Hjemmelaget fiskemat

Categories Fiskeretter

I går gikk jeg innom et ny fiskeutsalg som er kommet på Os (et koselig sted utenfor Bergen), jeg skulle i grunnen bare se om han hadde et stykke røykt blåkveite. Det hadde de ikke, men i stede kom jeg ut med to kilo med flott hysefilet. Jeg har i grunnen tenkt lenge på det at jeg skulle fått laget fiskemat, for det er ikke noe kan slå hjemmelaget fiskemat. Har man en foodprosessor er dette kjapt gjort, og på en time hadde jeg laget en fiskepudding, rundt 16 fiskekaker, fiskeboller og suppeboller. Hysen jeg fikk tak i var fire dager gammel, det er egentlig litt for gammelt til å lage fiskemat av for stivelsen i fisken forsvinner fort. Derfor måtte  jeg bruke  mindre væske en om fisken hadde vært en eller to dager gammel. Fiskematen ble knallgod, så det gikk ikke utover smaken. I stede for melk brukte jeg laktosefri fløte og vann, det gjør at fiskekakene ikke blir så brune som vanlig, laktosen i melken er sukker som karamelliserer seg så det man steiker blir mer brunt. Men for min del synes jeg fiskekakene fikk en flott farge. Man kan også bruke bare vann å spe med om man ikke tåler laktosefritt heller, da kan det hende man må ha litt mer salt i for å kompensere. Tåler man melk kan man selvsakt bruke det i stede for fløte og vann. 

1 kg skinn og beinfri filet av hyse eller lyr (kan ikke bruke fryst fisk)

2-3 ss potetmel

1 ss salt (dette virker kanskje mye, men fisk trenger mye salt).

½ ts muskat (har en ikke dette, så sløyfer det sløyfes)

5-7 dl væske (Jeg bruker en boks (3 dl) laktosefri fløte og resten vann til 2  kg fisk)

Fisken må være skinn og beinfri, den kan ikke ha vært frossen, og fisken og melken må ha samme temperatur. Ha  fiskefileten  og salt i en foodprosessor, og la  maskinen gå til til farsen er fast og litt seig i konsistensen. Ha i potetmel og muskat og bland det i fisken, og begynn å spe med litt og litt væske. Ikke ha for mye væske i av gangen. Hvor mye væske man trenger i deigen vil avhenge av hvor fersk fisk man bruker, jo ferskere fisken er, jo mer må væske trenges i farsen. Lar man farsen stå før man bruker den vil den bli fastere, så har man vært litt for ivrig med væsken og farsen føles for tynn,, settes den kalt en stund så blir farsen lettere å jobbe med. Det er lurt å koke/steike en prøvekake for å se om det er nok salt i før man begynner å  steiker/koker, da har man sjans å korrigere smaken om det trengs. 

Nå kan man lage det man ønsker av fiskemat, fiskepudding, fiskekaker, fiskeboller, eller suppebolle eller fiskekarbonader, man også kan ha i løk, urter osv, .  

Fiskekaker formes så store som man ønsker (feks. spiseskje stor), steikes på begge sider til de er gylden brune, og gjennomsteikt. Skal man ikke spise kakene med en gang men fryse de eller varme de opp seinere, trenger de ikke steikes helt igjennom, for da varmer man de jo igjen.  Fiskekaker    er ferdigsteikt på rundt 7-10 minutter litt avhengig av størrelsen, ikke bruk for sterk varme. 

Fiskekarbonader kan man godt tilsette urter, løk, chili eller andre smaker man måtte ønske. Karbonader er omtrent dobbelt så stor som fiskekaker(Kan feks. bruke serveringsskje). Form karbonadene runde og flate, la de steike seg gyldne, disse vil ta rundt 15 minutter å bli gjennomsteikt,  men igjen vil dette avhenge av størrelsen. 

Fiskepudding bruker man en brødform, kakeform eller lignede, smører den godt, og fyller den opp med fiskefarse,  forvarm ovn til 120 grader. Sett formen nederst i ovnen og la den stå i rundt 45 minutter. Her igjen vil størrelsen på puddingen avgjøre om man må ha mer eller mindre tid. 

Fiskeboller former man med en spiseskje. Bruk fiskekraft eller ha fiskebuljong og vann til å trekke de i.  Som fisk skal heller ikke fiskemat koke, men trekke (under kokepunktet). La fiskebollene trekke i 7-10 minutter.

Suppeboller lages med teskje, og eller på samme måte som fiskeboller bare men kun halve tiden i pannen. 

Fiskemat kan fryses. Jeg bruker å legge de i pose og posen ligger på et fat eller lignede, da er det lettere å få de singelfryst, og enkelt å ta ut så mye man trenger av gangen. 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Hjemmelaget fiskemat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *