Hjorteboller i fløtesaus

Categories Hjort

Du hendelse så heldig jeg er som har et skattekammer med masse godt hjortekjøtt, og noe av de ble til kjøttdeig. Jeg måtte lage litt av noe av deigen med en gang for å se hvordan den ble, og de ble  fantastiske hjortbollene, i all min beskjedenhet ;-).

Det er sjeldent jeg spiser meg stappmett, men i dag ble jeg “julaftenmett”.

                          

                                              

Kjøttboller av hjort

28-30 stk 

1/2 kg kjøttdeig av hjort 

1 strøken ss potetmel

1 egg

1 ts spisskummen 

1/2 ts pepper

Ca. 1/2 ts salt 

1/2 ts koriander

1/2 ts estragon

Kraft fra hjortebein

Her kverner jeg alt kjøtt som ikke er brukende til annet en kjøttdeig,men hvilken kjøttdeig!

I bakgrunnen kan du se min svære panne med bein som jeg kokte i nærmere 16 timer, og væsken var nesten halvert. 

 Ha kjøttdeigen, krydder, salt, potetmel og egg i en skål, og bland godt sammen. Jeg hadde også tatt opp et beger med kraft, og den tilsatte jeg salt slik at bollene ble kokt i salt kraft.Men jeg vill ikke sløse med slike edle dråper derfor jeg tok bare opp et beger på rundt 1/2 liter, og kokte heller bollene i to omganger. Jeg bruker alltid å koke en liten prøve bolle for å kjenne at bollene er passe saltet og krydret.  Så formet jeg bollene, og hadde de i kraften og lot de koke i rundt 7 minutter, det vil jo avhenge av hvor store  boller man lager. 

Jeg tar bare opp slik at jeg har til middag, og da har jeg til mange fantastiske middager å glede meg til fremover.

 

       

Fløtesaus:       

2 personer

4 dl kraft av hjort 

1  dl fløte (Jeg brukte laktosefri). (Jeg anbefaler ikke å bruke matfløte i denne retten)

1 1/2 ss maizena

Pepper

Så hadde jeg en liten bit av brun geitost i, siden det gir en ekstra spiss på sausen, men den kan sløyfes. 

Smak på kraften at den ikke er alt for salt, da bør du eventuelt spe den litt med mer fløte eller kraft uten salt. Rør maizena ut i litt av fløten og hell den i kraften under omrøring, la den koke opp. Er sausen for tykk tilsetter du mer fløte, er den passe så kan den bare være slik om du synes den er passe med fløte i. 

Ønsker du en brunere saus kan du bruke sukkerkulør, jeg synes fløtesaus skal være lys og ikke som en brun saus, men det gjør man som man vil med. Ha bollene i sausen, og la de få putre noen minutter. Jeg hadde blomkål, gulerot, aspargestopper og Bjørg sitt nydelig tyttebærsyltetøy til.  (min tidligere fantastiske nabo)

12 kommentarer

12 thoughts on “Hjorteboller i fløtesaus

  1. Jeg bruker ordet litt feil, men jeg kaller det liksom eksotisk ting, når det ikke er helt VANLIG, og hjort for meg er ikke helt vanlig. Men den korrekte bruken av eksotisk er så klart ikke om norske ting 😮 Jeg kan jo heller si SPENNENDE da 🙂 Jeg har spist rein, men ikke hjort 🙂

  2. frodith: Rein og hjort er i samme smaks retting om man kan kalle det. Det er likt, men likevel veldig forskjellig. Jeg er veldig glad i alt viltkjøtt…… og mat generelt he he

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *