ostesnitzel av kylling

Categories Kyllingretter

Ostesnitzel har jeg ikke spist siden før jeg måtte slutte å spise hvetemel (gluten), og sant skal sies er det ikke det jeg har savnet mest. En snitzel er jo både av svin og er panert, og de man kjøper føles som de flyter i fett. Men inne i mitt hode, og mitt sinn er nå skrudd sammen på en måte som gjør at ting faller inn i hode mitt. Og da var de å fundere ut hva jeg kunne gjøre for å få dette til, og siden jeg ikke tåler så godt svinekjøtt bestemte jeg meg for å gå for kyllingfilet. Men både svin og kyllingkjøtt er “mykt” kjøtt som er lett å banke flatt, så du velger det som passer deg best.

Til 4 personer:

1 kyllingfilet pr. pers. (de jeg brukte var gedigen stor så jeg klarte bare halve)

1 stort egg

4-6 ss brødsmuler/strø (glutenfrie for de som ikke tåler gluten, man kan også bytte ut strøet med knust baconrips eller cornflakess(glutefritt)

1/2- 1 ts salt

1 klype tørket chili eller chilikrydder (kan sløyfes)

1/2 ts løkpulver (kan også sløyfes), bruk det kryddere du liker og har

Ca, 1/2 ts pepper

2 ss raspet ost per snitzel, eller etter ønske(kan selvsakt også sløyfes om man ikke ønsker ost på) På min hadde jeg parmesanost(den tåler jeg bedre en vanlig ost, siden den nesten ikke inneholder laktose), og på min datter sin hadde jeg vanlig ost. 

Ta en og en kyllingfilet og legg på matpakkepapir eller lignede, ha plastfolie eller en plastpose opp på, bruk en kjevle eller noe tungt å slå på filetten. Ikke slå alt for hardt, bruk litt tid. Hvor tykk du ønsker at den skal være er opp til deg, jeg personlig liker heller at den ikke blir alt for tynn,da blir den lettere tørr. 

Ha egg, krydder og salt i en skål og pisk det godt sammen, legg en og en filet ned i så den blir dekket med egg, ha den så i en vid skål med brødstrø, strø gjerne litt opp på filetten om det er vanskelig å få nok strø på (eller ha strøet i en plastpose. Nå kan du velge om du ønsker å steike snitzelne i ovnen eller på steikepannen. Jeg hadde de på steikepannen som var varm, hadde så snitszlene på pannen. Jeg steikte de på begge sider før jeg strødde osten på, da smeltet osten siden snitzelen var begynt å bli varm, jeg hadde ost på begge sider. Jeg hadde lokk på pannen en liten stund, de ble steikt rundt 10 minutter. 

Siden min datters middagsønske var rotmos, ble det rotmos med litt potet, blomkål og sellerirot oppskrift finer du HER. Salat med isbergsalat, tomat, squash.

#Snitzel #glutenfrisnitzel #glutenfri #Middagstips #enkelt #ett #Sunt #godt Middagienfei# #panertkylling #Rotmos #Morsmiddag #mamma #pappa  Middag #Blogg #Matblogg #allergiblogg #bloggtoppen

6 kommentarer

6 thoughts on “ostesnitzel av kylling

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *