Risrett på Hong Kong vis

Categories På sparebluss

Noe av det morsomste med å ha besøk av folk fra hele verden er å høre om deres tradisjoner også blant annet mattradisjoner.  Når jeg ikke kan dra ut i verden, så er det jo helt fantastisk å få verden rett inn i stuen :-D. Og denne gangen var det Luna eller Yip som hun egentlig heter som laget en enkel og god hverdagsrett fra hennes hjemby Hong Kong. Der bruker de å ha flere retter og plukke litt av alle rettene slik vi gjør det når vi har tapas.  Luna bor sammen med familien sin og det er vanligvis moren som lager maten, så hun var ikke så veldig vant å lage mat, men godt ble det. Luna fortalte også at de ofte hadde ris med ketchup på, det synes jeg faktisk var veldig morsomt, hvem skulle tro :-D!

      

                                                                               Her er Luna (Yip) som var så snill å laget mat til meg, tusen takk for maten og for et veldig koselig besøk.

 

Dette er ikke en oppskrift  på mål, men mer en inspirasjon til å forsøke ris på en annen måte.

Ca. 3 dl ferdig kokt ris 

4 tomater

3 egg

Salt

Litt sukker

Tomatene ble delt opp i biter og surret til de var møre, og så hadde hun i salt og sukker. 

Eggene laget hun som eggerøre. Tomatene og eggerøren ble dandert på en tallerken før servering, risen var ved siden av.

Jeg hadde nok tatt litt krydder i tomatene og risen, men det var veldig godt som dette også, og når man vet at de har det som tilbehør til annen mat så kan man jo prøve det til både kjøtt og fisk. 

          

7 kommentarer

7 thoughts on “Risrett på Hong Kong vis

  1. annebe: Maten var veldig anderledes en jeg har verken laget eller smakt på, skikkelig gøy. Og jenten er en veldig skjønn gjest jeg hadde på besøk som airbnb gjest. Når jeg ikke kan dra ut i verden, er det jo herlig at verden kommer til meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *