Plommesyltetøy

Categories Søte gleder

Ikke noe er kjekkere en å sanke fra høstens grøde, og denne gangen er det fra min snille bror og svigerinne. De har et svært plommetre og de klarer ikke å spise alt selv, og jeg er ikke vond å be. Jeg så på en oppskrift på frukt.no, men med disse plommene burde jeg ikke hatt i vann i det hele tatt, jeg måtte rett og slett ta av væske, og tilsette tykningmiddel.

                                                         

4 kg plommer

ca. 1200 g sukker

1 pose tykningmiddel

Trenger du vann har du i litt, men begynn med et minimum.

Vask og rens plommene, jeg tok ikke ut steinene men plukket ut de fleste etter at plommene var kokte, så du må gjerne dele de og ta ut steinene før du koker syltetøy. . Ha plommene i en stor panne sammen med sukker og eventuelt vann, og la det få koke til de er gått i oppløsning. Plommene jeg hadde var nokså faste, så de stod å puttret i rundt 1/2 time. Når alt var mykt og fint plukket jeg ut de steinene jeg så, hadde i tykningmiddel, og lot det koke opp under omrøring, og koke i to minutter. 

På forhånd hadde jeg vasket og kokt glass og lokk, slik at de var gullende reine, dette er helt nødvendig så de ikke begynner å mygle. 

Jeg fylte glassene så full som jeg fikk de til, skrudde lokket godt til, og satt de opp ned. 

Så må glassene oppbevares kaldt.

Nydelig godt syltetøy.

#Plommer #Sylting #Plommesyltetøy #Hjemmelaget #Safting #Pålegg #syltetøy #Middag #Morsmiddag #Mamma #Blogg #bloggtoppen #glutenfri

#melkefri 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Plommesyltetøy

  1. elisebr: Ja ikke sant, det er jo bare så godt. Og vi plukket alltid plommer i bursdagsselskapet til min gode barndomsvenninne, for da var plommene på sitt beste 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *