Britt Elins hverdagsgryte

Categories Diverse retter

Det er vel ikke noe som kan slå det å bli invitert på middag mitt i uken, det er virkelig hverdags lykke. Der ble en nydelig gryte med kjøtt, karbonadedeig og tomater og rotmos til. Gryten var NYDELIG god, så tusen takk for maten Britt Elin, jeg kommer gjerne snart igjen 😀

1/2 kg karbonadedeig

1/2 kg oksekjøtt (men bruk det kjøttet du ønsker selv)

3 sjalottløk eller en vanlig liten løk. 

2 fedd hvitløk

 1 beger sjampinjong

1 boks  knuste tomater

1 glass tomatpuré

Ca. 5 dl vann (Fra jeg kokte ut stekepannen mellom hver steiking, og da jeg skylte boken og glasset, alt skal meg 🙂

2 buljongterninger (tåler du ikke gluten må du sjekke at buljongen ikke inneholder gluten)

1/2 ss paprikapulver
 

1 ts chilipulver

2 ts spisskummen 

salt

pepper

Steik biter av kjøttet og karbonadedeigen( karbonadedeigen ble ikke finhakket,  men laget litt store klumper), og ha  det deretter i en gryte, kok ut pannen ut mellom hver steiking også dette skal med i gryten. Løken og soppen  renses og skjæres i biter og steikes  før man har de i gryten med kjøttet. Deretter har man i knuste tomater, tomatpuré, buljong og krydder, og lar det hele få koke til kjøttet er mørt, det trenger ikke ta lang tid, det kommer litt ant på hvilke type kjøtt man bruker. Smak til med salt og pepper. 

Server gjerne med en rotmos  i den jeg fikk var det blomkål, sellerirot og poteter,  smør, salt og pepper. HER kan du se hvordan jeg gjør det.

 

Jeg var så sulten og det luktet så fantastisk vidunderlig at jeg glemte å ta bilde før etter på.

                                                                             

 

 

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Britt Elins hverdagsgryte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *