Utrolig god brunsaus med brun geitost til feks. kjøttkaker

Categories Saus

Jeg bare elsker grønn ertestuing, men i dag ble sausen så utrolig god at jeg spiste den nesten med skje.

Det jeg bruker å gjøre er å ta rester av geitosten som er lite igjen av at jeg ikke kan bruke ostehøvel på den å har de i en pose i fryseren.  Når jeg trenger den til for eksempel viltsaus tar jeg jeg opp fra fryseren, og rett i gryten så mye jeg trenger. Kaster ikke noe her i heimen vet du ;-).

Saus til  fire personer:

1 liter vann

4 buljongterninger (tåler du ikke gluten må du sjekke at buljongterningene ikke inneholder hvete/gluten)

3 store ss med maizena

4 biter fra rundt fire rester av ost av geit eller av vanlig brunost om du tåler melk, har du ikke det så bruk rundt 1/2 liten ost

1 god klatt smør

Salt (men vent til sausen er kokt opp så den ikke blir for salt, buljongen er ganske salt

Pepper

Sukkerkulør

Ha alt i en panne utenom salt og sukkerkulør, det tar du i når sausen er kokt opp, og du skal smake den til.

Kok opp under omrøring, når sausen er kokt har man i litt sukkerkulør, pass på at den ikke blir for mørk, så ta litt av gangen. 

Smak på sausen om du ønsker mer salt, pepper eller geitost. 

Ha i kjøttkaker og la de putre til kjøttkakene er gjennomvarm.

Oppskrift på kjøttkaker finner du HER

Oppskrift på ertestuing finner du HER

9 kommentarer

9 thoughts on “Utrolig god brunsaus med brun geitost til feks. kjøttkaker

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *