Rabarbragrøt med kanel og vanilje

Categories Søte gleder


Rabarbra har en nokså kort sesong, så det gjelder å snu seg mens den finnes i butikken eller i hagen. Rabarbragrøt er barndomsminner samt det å plukke rabarbra og dyppe den i sukker. Egentlig var det surt og ekkelt, men det var et koselig vårgreie så spise på det måtte vi :-D. 

Har du spist rabarbra med sukker  i et eggeglass?

Mange er vant å tilberede rabarbra, men jeg vil også tro at mange aldri har renset rabarbra så skal jeg forøke å vise hvordan man kan gjøre det.

Skjær bort de ytterste endene på rabarbraen.


Sett kniven i det ytterste skallet og dra av skallet, noen steder må man gjerne skjære litt med kniv. Det er bare et tynt lag som skal av. 

Når man først har fått tak på skalet er det lett å dra av.

1/2 kg rabarbra

4 dl vann

1-2 dl  sukker (Det variere litt hvor sur rabarbraen er så smak den til så du synes den er passe søt)

2 ss potetmel (potetmel er naturlig glutenfritt, det er stivelse fra poteter)

1 dl vann 

2 ts kanel

1 ts ekte vanilje

Rens og del rabarbraen i biter, ha den i en panne med 4 dl vann, sukker, kanel og vaniljesukker, og la det få koke til rabarbraen er myk og går litt fra hverandre(det går rimelig fort, rundt 5 minutter). Ha så den siste desiliteren med vann i en kopp og rør ut potetmelet i, og hell den over i pannen mens du rører kraftig.  La det koke opp til du ser et lite “plopp”, da skal den tas av varmen, den må ikke koke videre. Hell grøten i en skål, den ser nok gjerne litt tynn ut, men den blir tykkere når den stivner. Man kan godt spise rabarbragrøten før den er helt avkjølt da synes jeg den er aller best, men den kan også lages dagen før og serveres helt kald. Da jeg var liten hadde vi melk eller fløte på, men nå hadde jeg en melkefri vaniljekrem på.

12 kommentarer

12 thoughts on “Rabarbragrøt med kanel og vanilje

  1. Javissthar jeg spist rabarbra med sukker i et eggeglass! Skikkelig barndomsminne! Jeg har ikke rabarbra i hagen, og har ikke-vestlige det i butikken enda heller. Men jeg har fått oppskrift på en rabarbrakake fra en kollega som jeg må prøve, så jeg får se litt bedre etter i butikken snart 🙂 Rabarbragrøt er også deilig:-)

  2. Jeg tror jeg må se bedre etter, for de pleier jo å ha rabarbra. (ser forresten at stavekontrollen har tullet med meg i kommentaren over…) Rabarbra hører liksom til på forsommeren 🙂

  3. margarites: Stavekontroll er kaoskontroll he he, så mye den retter som man ikke ser før etter på er helt grusomt. Jeg er helt enig, rabarbra er liksom begynnelsen på sommerferie 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *