Helstekt and med sukkerglaserte poteter

Categories And

Det er ikke ofte jeg bruker andre sine oppskrifter, men da jeg leitet etter inspirasjon til å lage and fant jeg en blogg som var utrolig morsom og en artig oppskrift på helsteikt and og sukkerglaserte  poteter. Jeg har besøk fra vakre Trøndelag og da må jeg jo lage noe helt spesielt godt, for de aller fleste fra Trøndelag (og egentlig også ellers i verden he he) er helt herlige mennesker. Kombinasjonen med de søte potetene og ander  en merkelig kombinasjon, men var helt magisk godt. Denne gangen har jeg kopiert hele oppskriften fra Nammis blogg, dette har jeg spurt om lov til, og linken ligger under hver oppskrift. 

 

“Du trenger:

  • 1 hel and (cirka 2,5 kg)
  • 70 gram smør, så kaldt som mulig
  • 4 dl vann
  • 1 ss grovt salt
  • 1 ss pepper
  • 1 ts tørket timian
  • 1 løk, med skall og i grove biter
  • 2 gulrot, i grove biter
  • 2 stangselleri, i grove biter
  • 2 hvitløksfedd, hele
  • 2 laurbærblad
  • ca 5 dl vann

TIPS! Stuffing er ikke min greie til and, men dersom vil du ønsker å stuffe andren kan du gjerne bruke en blanding av svisker, eplebåter, løk, hvitløk, chili, sitron, stjerneanis og kanelstang.

 

Slik gjør du:

1. Hvis anden er fryst må den få tine sakte innerst i kjøleskapet over natten. Ta anden ut av kjøleskapet en halvtime før du begynner å jobbe med dem, så får den romtemperatur.

2. Sett ovnen på 240 grader.

3. Vask anden godt innvendig og utvending, gjerne med rennende vann. Husk god håndhygiene når du behandler rått kyllingkjøtt. Vask hender og kjøkkenutstyr godt før du bruker dem til noe annet.

4. Mange ender har en del grevinneheng/fett-lapper som henger fra fuglen, særlig ved åpningene. Disse kan du klippe av (og ligge i bunnen av langpannen dersom du skal lage saus)

5. Tørk godt av anden både innvendig og utvendig.

6. På dette tidspunktet kan du stikke inn steketermometer dersom du ønsker å bruke dette. And er kjent for å være litt vanskelig å treffe med plasseringen av steketermometer. Målet er å plassere det slik at spissen havner på det dypeste delen av bryststykket, uten at det treffer noe bein. Jeg plasserer et termometer i hvert bryst, for da får jeg i alle fall ett resultat jeg tror jeg stoler på.

7. Gni hele anden godt inn med salt og pepper

8. Bruk ostehøvel på det kalde smøret og legg skivene utover andebystet, slik at alle de kjøttfulle delene er dekket. Det er litt av grunnen til at jeg skriver cirka 70 gram smør ? bruk så mye du trenger for å dekke kjøttet.

9. Finn frem en ildfast form eller langpanne. Legg timian, løk, gulrot, stangselleri, hvitløksfedd, laurbærblad i bunnen og hell vann over. (Dette er for å gi andefettet enda bedre smak. Andefettet bør du ta vare på uansett om du skal lage saus eller ikke, for det smaker supergodt og kan brukes til masse.)

10. Plasser anden på en rist over langpannen og stek anden på 240 grader i 20 minutter. Gjennom hele steketiden kan du gjerne helle stekesky fra bunnen over anden. Det gir sprøtt og deilig smaksrikt skinn.

11. Etter 20 minutter setter du ovnen ned til 160 grader. Her skal anden stekes i cirka 45 minutter, eller til kjernetiden er 68 grader. De siste ti minuttene/ti gradene kan du gjerne sette ovnen opp på 250 grader og varmluft dersom du synes anden ser litt bleik ut.

12. Dersom du skal lage saus til anden kan du helle av kraften fra bunnen av langpannen idet du setter opp temperaturen til 250 grader. Her kan det bli litt søl fra anden som drypper jevnt med deilig kraft. Mitt triks er å plassere et stekebrett med bakepapir på bunnen av ovnen før jeg fjerner sausepannen. Da slipper du både oppvask og ovnsrens etterpå.

13. Hell så kraften forsiktig over i et litermål og la stå og kjøle seg litt ned før du begynner på sausen. Poenget med litermål er at det blir veldig mye lettere å se hva som er rent andefett og hva som er ren kraft. Bruk sil når du heller, for du skal ikke ha med noe grønnsaker videre. De har gitt fra seg den smaken de kan, og kan kastes når steketiden er over.

14. Så hvordan vet du hvordan anden er ferdig? Stikk en kniv inn i et lår, eller løft litt forsiktig på den ene siden av anden for å helle ut litt kraft. Dersom saften er klar er anden også klar. Dersom det kommer ut blod trenger den mer tid.

15. La anden hvile i femten minutter før du skjærer opp anden. Jeg skjærer av lårene først, og deretter brystene som jeg skjærer i skiver. Da er det lettere for folk å forsyne seg med så mye de vil.

16. Mens anden hviler kan du lage sausen  (jeg altså morsmiddag, lagde ikke saus til siden potetene var så snaddergode) Ønsker du å lage sausen han anbefaler til går du inne HER (saus til and)

 

TIPS! Vil du ha rosa brystkjøtt?

Jeg har basert meg på danske jule-and oppskrifter der man steker hele fuglen og går for gjennomstekt kjøtt. Dersom man ønsker den klassiske røde andebrystet må man skjære bryststykkene av helt i starten og steke dem ved siden av. Da plasserer du steketermometeret i midten av brystkjøttet og tar det ut av ovnen når de når en kjernetemperatur på 60 grader. For resten av andekoppen (som tåler litt mer steketid enn bryststykkene) følger du oppskriften og steketdene som står over.

Sukkerglaserte poteter​

Dette setter jeg i kategorien slankemat. Man må jo tross alt legge på seg før man kan slanke seg ? og da skal det smake godt. Og den skal de ha, danskene: Å steke ferdigkokte poteter i smør og smeltet sukker er en genistrek. (Nå vet jeg ærlig talt ikke om det egentlig er danskene som fant på dette, men det var dansker som lærte det til meg i alle fall). Nei, det er nok ikke hverdagspoteter, men når man først skal ha poteter til fest, så er disse supre. Passer spesielt godt til helstekt and eller kalkun.

Du trenger

Til fire personer

  • 900 g små, faste poteter, skrelte og kokte (Jeg bruker Amaldine-poteter)
  • 40 g smør, romtemperert
  • 4 ss sukker

 

1. Skrell og kok potetene til de er gjennomkokte. Skyll dem raskt i kaldt vann.

2. Smelt sukkeret forsiktig i en kjele på medium varme. Her gjelder det å være tolmodig. Varmen må være så svak at sukkeret ikke svir seg og i tillegg må du holde pailabbene unna og prøøøve å ikke røre i sukkeret før det er helt ferdigsmeltet. Her går jeg ofte på en smell.

3. Når sukkeret er smeltet har du smøret oppi kjelen. La det smelte og rør godt. Husk at smøret ikke bør komme rett fra kjøleskapet. Da kan du redusere varmen i kjelen og da kan sukkeren bli litt vanskelig å håndtere.

4.  Øk varmen litt og ha potetene opp i kjelen og stek dem i karamellblandingen i cirka fem minutter. Rør og beveg potetene ofte slik at mest mulig av karamellen fester seg jevnt outover potetene. Men husk at smeltet sukker er fryktelig varmt, så vær litt forsiktig når du rører.

5. Ta potetene av kjelen og hell sirupen som er igjen i kjelen over potetene.

6. La gjerne avkjøles noen minutter før servering.

HER kan du se bloggen Nammis.no

TIPS! Har du mye stivnet karamell igjen i kjelen og gruer deg til skrubbejobben? Ikke fortvil ? her er en superrask og enkel løsning: Ha litt vann i kjelen og kok opp. Rør lett i noen minutter til all karamellen har løst seg opp i vannet.

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Helstekt and med sukkerglaserte poteter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *