Saltet skrei med eggesmør og sjøgress

Categories Fiskeretter

Jeg var heldig å få tak i salt skrei, og det hadde jeg til søndagsmiddag i går.

Skreien måtte vannes kraftig ut, først i 20 timer der jeg skiftet vann flere ganger, og rundt en halvtime med rennene vann.

Det er kraftig mat, så for meg var et stort stykke mer en nok, men vanlig beregning er 150-200 g per person.

Skreien trakk jeg i kokende vann i rundt 15 minutter, siden det var store stykker, fisken må ikke koke.

Eggesmør:

Hardkok egg (Beregn 1/2 – 1 egg pr. pers)

Smør (tåler man ikke melkeprodukter bruker man melkefritt margarin)

Smelt smør og ha i findelte hardkokte egg. 

Veldig godt og enkelt til fisk.

Sjøgress:

Sjøgress bestilte jeg da jeg kjøpte sushi, det er veldig godt og sunt, og ikke minst litt eksklusivt og nytt for mange av oss. Det smaker helt vidunderlig og passer naturlig nok veldig godt til fisk. Sjøgress kan man også få kjøpt på butikker med fiskedisk.

 

7 kommentarer

7 thoughts on “Saltet skrei med eggesmør og sjøgress

  1. Ikke har jeg smakt salt sei og ikke sjøgress, spennende . Jo jeg spiste seaweedsalad en gang på cruise, men det var smakløst så da skylder vi på kokken 🙂

  2. Mariann: Det er ikke salt sei, men skrei (torsk). Sjøgress er overhode ikke smakløst, men jeg vet jo lite hva de har gjort med det før jeg kjøpte det. Men verd å prøve.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *