Andelår og båtpoteter

Categories I ovnen

And er nydelig, smakfullt og saftig kjøtt, men hverdagsmat er det ikke siden det koster en del. Men sammenlignet med feks. biff er det ikke så ille, og da kan man unne seg en slik delikatesse innimellom.

Man kan krydre eller marinere andelåret akkurat slik man ønsker det.

Jeg fulgte anbefalingen på pakken, som var at man skulle sette et steketermometer(som man får kjøpt i de fleste dagligvarebutikker til en billig penge), der låret er tykkest. Forvarm ovnen til 150 grader, ha  låret/lårene i en ildfast form krydre de etter ønske, jeg brukte salt og pepper og med litt olje over. Når stekeovnen er varm, setter man den ildfaste formen med låret /lårene mitt i ovnen, og lar de stå til temperaturen viser 90 grader (rundt 1 time). Ta låret/lårene ut av ovnen og la de hvile i rundt 10-15 minutter. Rett før servering  setter man oven  på grill om man har den funksjonen, ellers setter man oven på 250 grader og setter den ilfdaste formen så langt oppe i ovnen som er praktisk mulig. Det tar rundt 5-10 minutter for å et sprøtt og gyldent skinn på låret, men pass godt på så det ikke blir brent. Husk at alle ovner er forskjellige, slik at må gjerne justere temperaturen etter sin egen  ovn. 

Oppskrift på båtpoteter finner du HER vanlige og Spanske HER

Denne gangen hadde jeg vanlige båtpoteter til, neste gang vil jeg lage Spanske. 

Jeg hadde også en halv stor avokado til, isbergsalat, ruccola salat og tomater til. For en herlig måltid 😀

Har du smakt and?

#and #andelår #sunt #godt #middag #middagstips #blogg #morsmiddag #båtpoteter # glutenfritt #melkefritt #eggefritt

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Andelår og båtpoteter

  1. annebe: Jeg bare elsker smaken av and, den har sin helt spesielle egenart. 🙂 Enkelt å lage til også.
    Ha en nydelig fin helg du også Anne 🙂

  2. såvidt smakt? tok du en kvart munnfull? 😀 Frodit..er så morsomme sånne ting vi sier….
    eg har spist både and og gås…veldig deilig….and i minipannekaker på kinesisk er snadder 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *