Last Updated:

Hønsesuppe med safran

Categories Høns til middag

Safran gir en nydelig anderledes smak, mild men  rik på smak, og en  nydelig farge. Om vi hadde brukt mer av safran i maten hadde det hatt en positiv helseeffekt, den er svært rik på riboflamin (B2), safran kan motvirke vekst av kreftceller,  har en positiv effekt på depresjon og er gunstig for synet. 

Viste du at safran er verdens dyreste krydder så dette er smaken av luksus 😀 

Til 4 personer

400-500 g  ferdig kokt kjøtt av høns

1 l kraft av høns

2  paprika gjerne med forskjellige farger

1 purreløk

4 sjalottløk eller Ca. 1/2 vanlig løk

1 fenikkel 

1/2 squash

1/2 pk sukkererter 

25 g safran 

1 dl fløte (Jeg brukte laktosefri) (tåler man ikke melk kan man bruke kokosmelk, det passer også bra i suppen, eller soyafløte eller lignede)

 Ca. 2-3 ts salt (jeg er nok litt hard på saltet) 

Ca. 1 ts pepper

1 knipspiss cayanepepper (kan sløyfes)

Ca 2 ts lime eller sitron

3 ss maizena

Om hønsekraften ikke er kraftig nok på smak, kan man spe på med en buljongterning eller to.

Slik går du frem:

Rens (vask purreløken godt) og del løk, paprika og fenikkel, de trenger ikke være så små biter, surr de i pannen med smør. Ha på kraften, safran, lime, og hønsekjøttet og la det få koke i 10-15 minutter. Bland maizenaen ut i fløten, og rør den i suppen under omrøring til den koker. Skjær opp squash og sukkererter og ha disse i helt på slutten,dette for at de da ikke blir i hel kokt, og de beholder litt den gode sprøheten. Smak til med salt og pepper, og om du trenger mer lime/sitronsaft eller buljong. 

Jeg kjøpte halvsteikte Baguetter og laget hvitløk og kryddersmør av romtemperert smør, hvitløk, fersk basilikum, koriander, pepper, og en klype salt. Smurte et tykt lag inn i baguettene og steikte de i ovnen etter anvisning på pakken. Glutenfri Baguett til meg og vanlig til gjesten 🙂

 

 

 

 

 

 

21 kommentarer

21 thoughts on “Hønsesuppe med safran

  1. Den så utrolig god ut! 🙂 Den må testes. Glad jeg fant bloggen din 🙂 Jeg studerer også Folkehelse, er på 2.året på en bachelorgrad.
    Vi blogges!

  2. Mathjertet: Å ja, de plopper opp over alt nå, og det er det behov for. Jo flere vi er som har fokus på det jo mer blir det synlig at vi må endre måten vi ser på helse og livsstil på. Det er knallgøy og utrolig interessant. <3

  3. Ja det er kjempegøy 🙂 Akkurat nå har vi om ernæring *svett* Så mye tall i så mye god mat 😉
    Hvor lang var utdannelsen din? Har du tips til jobber innenfor yrket, foruten folkehelseinstituttet eller frisklivssentraler?

  4. Mathjertet: Jeg har en bachelorgrad grad. De fleste andre tok master, og det ser dessverre ut som må ha det for å få jobb innen dette. De jeg gikk med jobber med masse forskjellig, noen har tatt tilleggsutdannelse feks. inne fedme. Og jeg vet at en jobber på Haukeland, en på Røde kors, noen inne psykisk helse, med livsstil endring. Har vært rimelig vanskelig å fått jobb innen dette, men det kommer. .

  5. Okei, samme som jeg jobber for da (bachelor) 🙂 Ja har også det inntrykket at det er litt vanskelig å få jobb innenfor uten å ha master. Jeg hoppet fra 18 år i gullsmedbransjen (er utdannet gullsmed) til helsefag, og jeg håper det er litt lettere å holde på i helsesektoren enn i gullsmedfaget 🙂 Man har liksom noen fler bein å stå på.
    Uansett så er folkehelse superinteressant, og jeg er glad jeg bestemte meg for å studere igjen 🙂

  6. Mathjertet: Uansett så er jo dette er fag man kan bruke over alt, og det er jo veldig positivt også privat. Man kan påvirke idretslag og foreninger man er med i, og for egen familie osv. Så uansett hva du ender opp med så er det fantastisk kunnskap 🙂 Ernæring er min aller største interesse, men jeg vet jo at helheten er det viktigste :-). Jeg misunner deg nesten å få gå på skole, det er jo hardt, men fantastisk lærerikt og spenene.

  7. Absolutt absolutt 🙂 Jeg har (jeg håper ihvertfall jeg har) klart å så en liten spire i 15åringen også, som før levde på energidrikke og søppelmat. Han er interessert i å høre på når jeg forteller om det vi lærer i ernæringsfaget! *kryss i taket*
    Ja det er beinhardt, og med full jobb i tillegg er det en kabal, men planlegging er nøkkelen til det meste 🙂 Alt går om man vil det nok 🙂
    Jeg er på en måte glad jeg ventet så lenge med å gå å skole igjen, nå har min liksom hodet på en helt annen plass enn når man var ferdig med videregående 😛

  8. Mathjertet: herlighet har du full jobb i tillegg? Jeg gikk kun på skole, og mer hadde ikke jeg klart. Jeg var faktisk et halvt år i København i forbindelse med skolen, der er de knallflink og mye lenger fremme en her i Norge

  9. Hehe ja, må job ha penger 🙂 Studielånet dekker ikke så mye… Skulle nesten ønske jeg bare hadde skolen innimellom, men samtidig så digger jeg jobben min 🙂
    Så spennende! København er favorittbyen!

  10. Mathjertet: Det forstår jeg , ikke mye å bli fet av å ha studielån. København er min favorittby også, man må jo bare elske den så fantastisk både folk og by er. 🙂

  11. Hehe nei definitivt ikke 🙂
    Ja i min forrige jobb reiste jeg i hele Norge og DK, så jeg er godt kjent i KBH og elsker byen. Drar dit så ofte jeg kan!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *