Piroger

Categories Glutenfrie bakevarer

Dette ble rett og slett magisk godt, og det er utrolig lenge siden jeg laget dette sist. Jeg har testet det grove glutenfrie melet til Toro, og jeg må si at jeg er mektig imponert. Jeg har lang erfaring med å bake glutenfritt, faktisk før jeg selv innså at jeg ikke tålte gluten. Den gangen for rundt 20 år siden drev jeg en bedrift som laget og solgte blant annet glutenfrie produkter, og den gangen var utvalget på mel og på ferdige produkter nesten lik  null.  Toro hadde ikke begynt å selge glutenfritt mel så vit jeg husker, men det har de tatt det igjen.Så nå er det jammen meg ikke farlig å gi seg i kast med baking, for dette melet er helt utrolig bra, det er enkelt å bake med, jeg bruker det til omtrent absolutt alt fra raspeballer til kaker, og  smaken er kjempegod, og bakeegenskapene helt fantastisk til glutenfritt å være. Smaken er selvsakt noe man ikke kan diskutere, for den oppleves forskjellig, men for meg så smaker dette melet nesten som jeg husker vanlig mel. Jeg har hatt disse pirogerne i kjøleskapet i natt, og de oppleves fortsatt som ferske, så det ble min frokost, og snart lunsj 😀 

  

 

Jeg brukte en pakke grov glutenfritt mel fra Toro, og brukte oppskriften som står på pakken for å lage pizzabunn med en liten justering, brukte en liten spiseskje fiberhusk og en halv desiliter vann ekstra.

1 pose Toro grov melblanding

1 ss fiberhusk

1/2 pk tørrgjær

1/2 ts salt

4 dl vann

Bland mel, fiberhusk, salt og vann,sammen i en kjøkkenmaskin som elt i 5 minutter. Hev deigen i rundt 20 minutter på et lunt sted der  bollen er dekket med plast.

jeg måtte prøve  meg litt frem så jeg begynte med olje slik det var anvist på pakken, men jeg kjente på deigen at det ikke ble rett på disse Og det herlige  var at jeg faktisk klarte å kjevle de utover er uten problemer bare  med litt mel, enkelt og lett. Forstår det er lenge siden jeg har forsøkt å kjevle noe.  

Lag en eller to pølser og del opp i emner i passe store biter, ta et og et emne å kjevl ut med litt mel til en runing, ha i fyll og høns, brett  deigen over slik at det blir en halvmåne. Legg de på brette og bruk en gaffel til å klemme de sammen på sidene slik at fylle ikke renner ut. La pirogene heve under plast i rundt 20 minutter til på et lunt sted. Steik på  225 g i rundt 15 minutter.

Fyll: 

Liker du ikke dette fyllet, bytt ut med det du liker 😀

1 ekte mozzarella av bøffelmelk

10 små tomater, men man kan bruke en vanlig tomat

1/2 ss olje

10 oliven

salt

pepper

Ferdig kokt høns

Egg å pensle med

Ta osten ut av vannet den ligger i og ha den i en skål, bruk en gaffel å dele den litt., del tomaten i biter og ha de sammen med osten, ha på olje og litt godt med  pepper og salt. den kokte høna har man i sammen med resten av fyllet, bruk så mye du ønsker. Man kan gjerne krydre hønen med noe godt krydder, for den ble litt anonym i piroger. 

 Her har jeg delt deigen i passe store emner

Utrolig flott konsistens på deigen, fik nesten flash back til da jeg kunne bake med hvetemel

Enkelt å kjevle ut, utrolig herlig følese

Her er fyllet kommet på 

 Da  er de klar til å heve videre før steiking.

Bildet av melet er tatt fra nettet. Sponset innlegg 

.Bilderesultat for toro grove melblandingBilde  

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Piroger

  1. Piroger er godt. Og så bra at du trives med Toro sitt glutenfrie mel. Jeg har aldri laget noe glutenfritt, så den erfaringen mangler jeg 🙂

  2. margarites: Man lager ikke glutenfritt uten en må, så det forstår jeg godt. Men når det først er slik, så er jeg veldig takknemlig for det finnes, for jeg vet hvor vanskelig det er 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *