Hønsefrikassé med en tøtsj av Asia

Categories Tips til restemiddag

I disse dager lager alle hønsefrikassé, og det er jeg veldig glad for, denne galskapen med at man kaster fantastisk mat må ta slutt.  Noen av argumentene produsentene bruker er at folk ikke ønsker å bruke to timer på å koke en høns, er det virkelig sant? Om det er sant så hadde vi også sluttet å lage lammefrikassé, pinnekjøtt, steik, sosekjøtt, fårikål osv., osv.  for alt dette tar også fra to til tre timer å varmebehandle.  jeg har alltid elsket hønsefrikassé, men den ser litt “blodfattig ut”, derfor valgt  jeg å tilsette litt krydder slik at man fikk en annen vri, men man kan selvsakt kutte ut krydderne og da blir den helt vanlig.

Jeg fikk endelig tak i høns, og ikke hvilken som helst høns men nemlig en som har vunnet GUL, for den ble til mat og ikke betong. Tenk etter rundt 25-30 år kan man endelig få lov å kjøpe den igjen, HURRA. 


Har man stor nok panne kan man ha den rett i gryten uten å dele den.


For de som ikke har så store panner kan man dele den, da kan man kjenne  at mitt på brystet er det et tynt bein, der setter man kniven på en av sidene, og fører kniven langs hele siden.


Noen passer må man gjerne kjenne litt hvor beinet er, og føre kniver rundt beinet. Det er heller ikke vanskelig å knekke de tynneste beina på hønen.

Her er den delt i to. og så i to deler igjen, da blir det lettere å ha den i pannen. 


Bare av nysgjerrighet skar jeg ut  filetene, og ene låret for å se hva annet jeg kan lage av de, så føll med når en høne blir til ti middager eller noe slikt 😉


Jeg hadde løk, gulerot og kålrot i, og så hadde jeg frossen topper av purreløk som er for stygg å bruke å spise i vanlig mat. Mange bruker selleri, pastinakk og helt sikkert også andre grønnsaker, det kan man selvsakt også ha i, jo mer jo bedre. 


Purreløk  gir veldig god smak på kreften. Jeg har den frossen rett i pannen, for de tiner på to minutter. Når kraften er kokt, tar jeg de ut og kaster resten. Dette  er den delen på purren som gjerne ikke er så fin og som blir litt seig når de kokes. Men jeg kaster de aldri, men samler opp etter hver som jeg skjærer av nye purreløk, og har de samme posen. Når jeg skal koke mat som her er det perfekt å ha den i, da blir den brukt. Før i tiden laget man noe man kalte suppekvaster som bruktes i i diverse mat for å gi smak, der pakket de inn av skjert stilker av urter osv. og pakket  i disse bladene av purre som jeg har frosset.  Men der går grensen for hva jeg gjør. 


Jeg fylte vann i pannen og hadde på salt og pepper, og kokte opp.  

Til  4 personer 

Koking av høns:

1 høne tines i kjøleskapet i rundt et døgn

3-4 gulerot

1/2 lite kålrot

2 løk

1 stor purreløk (eller som jeg  som brukte avskjær av purre)

1/2 pose frosne brekkbønner (ha disse i etter sausen er ferdig)

Bruk gjerne andre grønnsaker som sellerirot og pastinakk eller persillerot, men det hadde ikke jeg.

Ha hønsa hel i pannen om du har stor nok panne, eller del den som vist over. Rens grønnsakene, og del de i grove stykker siden de skal koke lenge, og ha de i pannen sammen med høns, vann, salt og pepper.

Kok opp, og  ta gjerne av skummet som kommer når det begynner å koke, da får du en reinere og klarere kraft. Kok alt under lok i rundt to timer, alt etter hvor stor hønen er.  Når de er kokt tar man den ut av kraften og setter den til avkjøling på et fat.

Nå har du masse god kraft, ikke kast resten frys den ned, den blir den kan brukes i både super og sauser seinere 

Saus: 

Ta 7 dl av kraften over i en annen panne

4-5 ss maizena

1 dl kokosmelk (Ønske du vanlig hønsefrikassé, bruker du melk eller fløte)

Ca. 1 ts gurkemeie (kan droppes)

2 ts curry paste  (kan droppes) PS: Tåler du ikke gluten så sjekk at den er uten gluten

Salt

Pepper

Bland maizena og kokosmelk/fløte i en skål, og hell over i kraften under omrøring, kok opp. Ha i krydder og la de få koke med noen minutter, ta grønnsakene fra  kraften og over i sausen, rensk høna (ikke bruk skallet det er seigt) i så store stykker du ønsker (jeg liker litt store stykker der det er mulig. Ha bitene av hønen og brekkbønnene også i sausen, smak til om du ønsker mer krydder eller salt. 

jeg hadde ris  til, men bruk gjerne poteter eller hva som frister deg. Hønse middag 

 

 

14 kommentarer

14 thoughts on “Hønsefrikassé med en tøtsj av Asia

  1. Hønsesuppe er også kjempegodt . Jeg bruker lage suppe av kraften og i den har jeg purre og gulrot og spaghetti. Jeg sparer litt av kraften og lager høne i karrisaus. Godt 🙂

  2. Populært med hønsefrikassé for tiden ser jeg forskjellige steder. Har aldri smak eller laget det jeg. Lammefrikassé har jeg laget mange ganger og dette er kanskje samme ting bare med hønsekjøtt?

  3. Ingrid: Jeg er veldig overasket over hvor mange som aldri har smakt det, hjemme hos oss var det veldig vanlig. Da må du sannsynligvis være en god del yngre en meg :-). Det lages på samme måte, men klart lammekjøtt har mye mer smak en høns. Hvordan man lager der finnes ingen fasit.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *