Last Updated:

Gulrot kake til Theodor

Categories Glutenfrie bakevarer

Man kan være rik å mange måter, jeg er nok ikke rik på gods og gull, men utrolig rik når jeg får være reservebestemor til to herlige barn nemlig Theodor og Mia. Mine barn har ikke klart å rote seg til å få barn, så da må jeg ordne opp selv :-D. Så disse to herlige barna er jeg så heldig å få være sammen med når det passer seg. Og på torsdag var det jammen 8 år siden Theodor var født, og da er det vel en bestemors glede å få lage kake, og i all beskjedenhet  ble kaken knallgod. 😉

 

Jeg testet for første gang Toro sin fine kakemiks som jeg fikk av til sent av de , og er veldig positivt overasket, den var veldig enkel å bruke, og resultatet ble helt utrolig bra, så den blandingen skal jeg fortsette å  baker med. Vi spiste og koste oss alle sammen, og jeg fikk masse skryt av kaken, så denne kan anbefales. 

Gulrot kake 

3 store egg

1 1/2 dl sukker

4 dl raspet gulrot

4 dl Toro  fine kake miks

1 dl vann

 100 g smør

2 ts bakepulver

1 ts kanel

  knivspiss ingefær

1/2 ta kardemomme 

ca. 50 g hasselnøtter i kaken, og litt til pynt. (kan sløyfes)

Sett ovnen på 175 grader. Pisk eggedosis av egg og sukker. Rasp  guleroten, hakk nøttene, mål opp mel og de andre ingrediensene, smelt smøret ,og ha vannet i smøret så det blir litt avkjølt. Bland  så vekselvis mel og væske til alt er blandet godt sammen i eggedosisen, ha forsiktig i gulerøttene . Smør en 22 form og ha røren i, sett formen mitt i ovnen og steik i rundt 50 minutter, bruk en steikepinne eller lignede for å sjekke om kaken er ferdig.  Når man stikker en pinne  eller lignede mitt i kaken skal det ikke være noe på pinnen, da er den ferdig. 

Avkjøl kaken på rist før den deles. Man må ikke dele kaken å ha fyll i den, men personlig syntes jeg det var det lille ekstra. Ha halvparten av fyllet inn i kaken, og resten opp på kaken, og smør det jevnt utover. Pynt med raspet gulerot, hakkede nøtter og eventuelt bær. 

Fyll:

200 g smør/laktosefri/melkefritt margarin

250 g melis 

Ca. 1 ss limesaft eller sitron

Det ble gjerne litt knapt med fyll, når jeg også hadde inni kaken, så du kan gjerne doble oppskriften.

Ha rom temperert smør i mikseren og ha i melis og presset lime , når alt har blandet seg litt slik at ikke melisen fyker vegg i mellom skrur man maskinen på full styrke. Bruk en slikkepott og ta ned av kantene inn i mellom. Kremen skal være nokså luftig når den er ferdig. 

                                                                       

Her er den fantastiske stolte  8 åringen Theodor som er veldig flink i regning, og alt som har med data å gjøre, og er en følsom  og snill gutt , og som dere sikkert kan se en liten skøyer <3

Lurer du på hvordan jeg fikk til gulerot pynten på kake kan du se HER

Toro (Orkla)har vært så grei at de har sponset meg med melet, tusen takk 🙂

14 kommentarer

14 thoughts on “Gulrot kake til Theodor

  1. Gulrotkake er bestandig en vinner, og fint pyntet var den også. Hvordan du gjorde det fikk jeg ikke med meg for siden jeg kom til var helt blank….kanskje jeg må gå inn via PC? Det ser absolutt ut som go’gutten var fornøyd med kaken 🙂

  2. margarites: He he nei det er nok meg som ikke har vært våken nok, jeg sjekket og det stor det “rom temperert”, der linken skulle ha vært, så det er ikke rart du ikke kom inn. Nå skal det være fikset, tusen takk for du sa fra. Gulerot kake er bare SÅ godt, forstår egentlig ikke hvorfor jeg lager det oftere. Theodor er bar skjønn gutt ja, han er fornøyd uansett hva han får.

  3. Nå kom jeg inn og så hva du hadde gjort. Og vet du, jeg fikk en sånn “blyantspisser” til bursdagen min for over ett år siden….men jeg har ikke brukt den enda. Neste gang jeg lager gulrotkake så skal jeg jammen lage en blomst til pynt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *