Hvordan kan man fryse ertestuing/erter eller annen mat uten at det tar stor plass

Categories Små tips i hverdagen

Når man ikke kan spise ferdigprodukter på grunn av cøliaki, allergi, mat intoleranse,  man rett og slett ikke ønsker alle tilsetningstoffene som er i industri mat, eller man vil spare penger. Uansett grunn,så skal man ha plass til alt i fryseren, noe som kan være en utfordring, derfor vil jeg dele denne ideen om hvordan jeg gjør det. Som oftest lager jeg mat kun til meg selv, men når jeg gjør det som vist under det ikke et problem om jeg skulle får gjester, da knuser jeg av en ekstra bit. Og det beste av alt er at det tiner jo mye fortere når det er flatpakket en når det er i en klump, og det blir jo minimalt med rester når man kan ta ut så mye man vil.

Når ertestuingen er ferdig nedkjølt, har jeg ertestuing i brødposer, trykker alt jevnt utover, lager “hakk” bortover i posen.  Dette gjør  jeg for at  det skal være enkelt å ta ut så mye man trenger. og det beste av alt, det tiner jo kjempefort, og det blir ikke rester. 

Uansett hva jeg fryser skriver jeg hva det er, for det er ikke alltid det er like enkelt å se hva ting er når det er bunnfrossen.

Om du vil se hvordan man lager ertestuing av enten tørkede erter eller av erter på boks eller frosne erter kan du trykke HER, gul ertersuppe finner du HER                      

   

Slik som dette kan du gjøre med det meste som er ikke er flytende som for eksempel lapskaus, kjøttdeig se HER, purreløk se HER, ris se HER. Når man ikke drikker melk selv men kjekt å  ha i når man får gjester på besøk som trenger melk i kaffen se HER.

Gule erter, kikerter og bønner blir ikke så most som grønnerter , så de bryr jeg meg ikke om å lage hakk i posen. Når man skal ta ut det man trenger, kan man enten slå posen i kjøkkenbenken,eller bruke en tresleiv eller en kjevle eller lignende som er litt tyngde i  å slå på posen. 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Hvordan kan man fryse ertestuing/erter eller annen mat uten at det tar stor plass

  1. Grunnen til at jeg fant denne siden, var at jeg hadde bløtlagt langt mer erter enn jeg hadde kapasitet til å koke ertesuppe på (kjelekapasitet). Derfor leita jeg etter svar på om man kan fryse ned ferdig utvannede erter, tine dem senere og bruke til ny ertesuppe uten at de er forringet.

    1. Regner med du fant de du trengte da 🙂 Det er genialt å ha erter og bønner i fryseren. Og det er faktisk ikke mye som ikke kan fryses 🙂

  2. Hat kjøpt tørkede grønne erter fra tema. Har lagt dem i vann over natten. Skal koke dem, 1,5 2 timer ca. Ønsker deretter fryse dem ned slik dem er i porsjons pakke.
    Slik at jeg kan ta dem ut og tine dem og ha grønne erter som tilbehør til middag.
    Tips? Kan jeg bare legge dem i fryse poser, tett. Og de holder seg va 6mnd 1 år? Fant bare oppskrift og tips på frysing av ertestuing, men jeg vil bare fryse de ertene jeg nå har hatt i vann over natten når dem er ferdig kokt og kjølt ned.

    1. Hei Ida Kristine det har jeg faktisk ikke forsøkt men jeg regner med det går helt fint. Men om man tenker på hvor lang tid de skal koke og hvor dyr strømmen er, ville jeg ha kokt de først og så fryst de ned. Så kan du lage ertestuing eller hva du ønsker å bruke de til:-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *