Narviksild

Categories Fiskeretter

Mange er vant med forskjellige sorter med sild til jul, men det er faktisk en av de matvarene jeg ikke er vant til og heller ikke er så begeistret for. Men jeg vet om opp til flere som liker det, og som dermed kan glede seg til julegaven kommer. Jeg har selvsakt smakt på Narviksilden, og smakene var virkelig gode, så liker du sild og løk, bør du hive deg rundt. Denne oppskriften fikke jeg av Åshild som har bloggen Vinhøna som du finner HER,, hun tror jeg må være blant den morsomste og gøye bloggen jeg vet om verd å ta en titt innom.

Narviksild er enkel å lage til, men bør stå å god gjøre seg i tre dager etter den er laget.

                                            

 

4 store spekesildfileter (anbefaler å bruke de frosne pakkene, der er det akkurat 4 sildefileter i)

1 dl ketchup

1 dl eddik (5%)

1 dl nøytral olje

100 g sukker

2 løk (jeg tåler ikke rødløk og ikke skal spise silden, dristet jeg meg til å ha en rødløk for fargens skyld)

5 hele nellik

5 hele pepperkorn

1 laurbærblad  

2 sylteagurk eller pickles (Jeg hadde kjøpt skivet sylteagurk, så jeg la de opp på hverandre slik at jeg tenkte dette er en sylteagurk, selvsakt et veldig nøyaktig mål ;-), men hvor stor er en sylteagurk da likesom? 😉

Legg spekesilden i vann rundt 1 time om du bruker den frosne. 

Ha ketchup, olje, eddik, sukker og krydder i en litt stor skål eller lignede, og bland det godt sammen. Skjær sylteagurk, løk og sild i forholdsvis små biter, og ha det opp i blandingen. Rør alt godt sammen, dekk den til, og sett den kjølig. Vil du gi b ort slik som jeg skal, kan  du fylle på glass eller krokker.

 

                                                                                             

 

 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Narviksild

  1. Oldemorbloggen: Ja ble skikkelig fornøyd med resultatet selv, og veldig kjekt at du også liket det du så 🙂 Tusen takk for oppskriften.

  2. Så fristende ut for jeg liker sild. Jeg har lagd selv men synes kjøpesild er godt. Jeg bruker mest fjellsild. Den er det tyttebær i. Jeg spiser alle typer sild 🙂

  3. Mariann: Jeg er nesten misunnelig på de som liker sild, for det er jo utrolig sunt og en fantastisk variasjonsmulighet. Kanskje jeg må tigge meg til den oppskriften en gang 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *