Trøfler

Categories Søte gleder

Nå får det snart være slutt på søtsakene før jeg triller avgårde hi hi, men det meste gir jeg bort da. Denne oppskriften fikk jeg av Monica Mo, hun lager utrolig mye godt og lekkert. Trøflene var enkle å lage, men man måtte røre en god stund, og de måtte stå i kjøleskapet nesten et døgn før jeg kunne trille de ut.

1 porsjon tilsvarer ca. 15 stk

1/2 dl fløte eller som jeg brukte fet kokosmelk siden vi her i familien tåler dårlig melkeprodukter

1 ss smør (tåler man ikke melkeprodukter bruker man smør uten melk)

100 g sjokoladeplate (husk at det kan være både melk og gluten i disse)

1 eggeplomme

Smakstilstig kunne være konjakk, whiskey osv. men jeg  verken har  de eller vil ha de i noe jeg lager. Jeg laget to porsjoner, og brukte romdråper 20 stk(kjøpes i dagligvarebutikk) i den ene røren, og i den andre porsjonen hadde jeg ca. 10 mintdråper(kjøpes på helsekost)

Bru de smakene du ønsker å ha i.

Ha smør, fløte og sjokolade i en panne, og la det få smelte på svak varme, når alt er smeltet tar man pannen bort fra platen, og  har i eggeplommen. Rør med jevne mellomrom til røren er kald, sett den så i kjøleskapet rundt et døgn. Form trøflene med skje, for det ble veldig klissete å bruke hendene. Rull trøflene i det du ønsker. Jeg brukte kakaopulver, revet kokos og tutifrutistrø. Oppbevares kaldt.

                                         

 

 

#trøfler #konfekt #søtegleder #glutenfritt #melkefri #jul #julegaver #morsmiddag #middagstips

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Trøfler

  1. Det høres liksom så eksklusivt ut med trøfler, og det passer jo i jula ..nam,nam :)) Kommenterte det forrige innlegget ditt også…sånn i tilfelle du ikke har sett det :)) Kos deg med kvelden <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *