Last Updated:

Fårerull/Lammerull

Categories Pålegg

Ting tar tid er de tre “Tene”, og det skal være sikkert og vist, for dette har virkelig tatt mange år før jeg nå endelig har tatt mot til meg å prøve å lage lammerull. Og dermed må jeg atter en gang nevne min kjære tidligere nabo Aksel, for det har han som har satt meg på denne ideen. Han og Bjørgen (kjæresten hans) har i mange år laget lammerull, og jeg har alltid fått en smak, og noe bedre det skal man jammen leite lenge etter.

Det er sjelden at jeg ikke er raus med å dele mat med andre, men akkurat med lammerullen jeg har fått fra de, DEN har bare veldig få men utvalgte fått når de kom på besøk.

Jeg må innrømme at dette har jeg grugledet meg til å begynne på, men  resultatet er jeg virkelig fornøyd med. Den ble ikke helt like god som Aksel og Bjørg sin lammerull, men “close enough”. 

Litt av det jeg gruet meg til var å sy rullene, men da kom de som fra oven, Solfrid laget lammerull med sin mor og la bilde ut på facebokk, og hun brukte “strømpe”(det er en slags elastisk netting som er feks. er på steiker når vi kjøper de ferdig surret). Jeg måtte spørre hvor hun hadde fått tak i strømpene, men så var det ikke hun som hadde skaffe de, men hennes mor. Slukøret satt jeg tilbake, men så var det jammen  en venn av Solfrid som kommenterte at jo på Spar i Blomsterdalen solgte de slike strømper. Og dit dro jeg en vakker morgen før jeg skulle til tannlegen.  Der var de bare helt superhyggelige, jeg fikk kjøpt strømpe og mange gode råd på veien. Så på den butikken kan jeg anbefale dere å gå, om dere er i Bergen da 🙂 

Dette ble mye mas, vel her kommer oppskriften:

Saltlake:

3 l vann

1/2 kg salt

Begynn med laken siden den må være kald før man har i lammeullene.Ha vannet i pannen og kok det opp, ha salte i og rør til det er helt oppløst. Sett blandingen til kjøling. Jeg hadde den i pannen og det var ikke noe lurt, for pannen begynte å ruste.

lammerull /Kjøttrull

1/2- 3/4 kg lammevange eller slagside som det står i oppskriften jeg fikk av Aksel

1 1/2 ss salt

3/4 ts pepper

3/4 ts ingefær

1/2 ss løkpulver

1 plate gelatin  (jeg brukte gelatinpulver siden det er enklere, jeg bare strødde godt på. Gelatin er smakløst og det er bedre med for mye en for lite)

Jeg kjøpte svanger som var beinfri, men som ikke var firkantet slik at jeg måtte lappe sammen to svanger for å få en noenlunde størrelse på rullen. 

Siden jeg ikke hadde lyst å sy rullene, brukte jeg en grillpinne å tråklet to sider sammen.  Jeg lot den delen av pinnen stikke ut på ene siden av rullen slik at de var lett å fjerne når rullen var kokt. Vil du sy svangen sammen gjør du det nå, men la tråden henge slik at du klarer å trekke den ut etter koking.     


Bland krydder, og salt, og gelatinpulver og strø jevnt utover, ha på gelatin (om du bruker plater så skal de klippes opp). Rull svangene godt/hard sammen. Jeg hadde rullene i strømpe, men du må gjerne sy de, bruk en god stoppenål og en litt tykk tråd.Jeg knyttet strømpene godt på begge i begge ender. 

PS: Har du en litt stor plastikkflaske an du skjære av botten på den. Tre strømpen inn på plasken, keg rullen i flasken, da blir det enkelt å få rullen inn i nettingen.

 Rullene skal ligge i saltlaken i en uke, det er viktig de ligger under laken og at de står kaldt. Det ble et voldsomt søl siden jeg ikke hadde stor nok skål. Jeg satte et fat opp på og en skål med vann for å holde rullene under laken. Så ble de plassert i kjøleskapet.
  Etter en ukes tid, skyller man rullene under rennende vann og setter de på kok. De skal koke rundt 1 1/2 time, eller at man kjenner at man kan stikke en pin rett igjennom uten noe problemer. Her er rullene ferdig kokt, jeg satte de i press. Bruker du grillpinner slik som meg er det best å fjerne pinnen før de blir kald, dette gjelder også den innvendige tråden om du har syd svangene sammen.
  Da jeg vokste opp hadde alle hjem et tungt lodd, men det er ikke noe jeg har, og etter alt søle da de skulle ligge saltlake, bestemte jeg meg for en ny vri, nemlig gaffa-teip. He he bedre å være rævalaus en råalaus er et ordtak jeg er vokst opp med. Jeg trakk ut teipen, la den på benken, satte formen med kjøtte opp på teipen, hadde en tallerken opp på kjøttet, presset ned, tok teipen stramt over. Dett er det lureste jeg har gjort på lenge, da slapp jeg skåler eller panner fulle med vann som skvulpet utover alt. De må selvsakt fortsatt stå kaldt.
  

Etter et døgn tok jeg rullene ut, fjernet strømpen og måtte prøvesmake. OMG. noe så nydelig godt. 


                                                                      Ikke verst selv om jeg ikke sydde den 🙂

                                         Dette blir julegave til noe veldig få utvalgte. Hadde du blitt glad for en slik gave? 

#lammerull #kjøttrull #hjemmelaget #pålegg #jul #julemat #hjemmelaget #får #lam #lammekjøtt #svange #rull #middag #middagstips #morsmiddag Tradisjonsmat #fårerull #Matfrabunnen #hjemmelaget #Matfrabunne #morsmiddag #Julefrokost

24 kommentarer

24 thoughts on “Fårerull/Lammerull

  1. Aldri laget rull jeg, men hjemmelaget er jo som regel mye bedre enn det man kjøper :)) Ser skikkelig god ut den her :)) Flott som gave :)) God helg <3

  2. Eg har laga lammerull i alle år. Først sydde eg, men så gjorde eg som du, brukte “sokk”, som eg kjøpte på Meny. I år både sydde og brukte sokk. Eit lurt tips, om du ikkje kan det frå før, er å klippe botn ut av ei stor brusflaske, legge rullen inni, tre nettingen over flaska, tømme rullen i nettingen, og dra av flaske. Vips, så ligg rullen ferdig surra i strømpen.

  3. Det så utrolig godt ut. Noe av det beste jeg får. Fikk alltid av min tidligere eks svigerfar for mange år siden. Nam nam..

  4. Oldemorbloggen: AHA nei det har jeg ikke tenkt på, en kanonide, tusen takk. Nå skal jeg snart lage silden etter oppskriften din, gleder meg,

  5. Fint med sånne gaver, hvis du vet folkene er glad i sånt 🙂 Jeg hadde nok blitt mer glad i noe sjokolade eller kake -aktige -greier 😀 Hi-hi…

  6. Jeg hadde blitt himla glad hvis noen gav meg en slik. Jeg har syslet litt med planene om å lage , men jeg har enda ikke fått begynt på jula, så det går ikke. En halsbetennelse sendte meg rett i bakken. Skal prøve å få lagd sylteflesk i dag, for det er fort gjort, når jeg lager av svineribbe i brødform . I morgen må jeg vaske litt. Det er jo umulig å bøye seg når halsen er tykk og vond 🙂 Men det går over og julen kommer uansett og jeg blir sulten av å se den lammerullen. 🙂

  7. frodith: 🙂 Det er klart at jeg gir ikke fra meg noe jeg vet de ikke liker, det er lammerull alt for verdifull til. Ja men da skal jeg sende deg sjokolade, liker du mint? 🙂

  8. Mariann: Så kjedelig å bli syk, men det eneste man kan gjøre er å ta det med ro til du blir frisk, ta veldig godt vare på deg selv. Som du seier, julen kommer uansett. Jeg har tenkt på å lage lammerulle i sikkert 20 år, men har ikke hatt overskudd til det. Nå som jeg har laget det en gang og jeg får tak i strømper, er det i grunnen mye fortere gjort en jeg hadde trodd. Her kommer det en god bedring klem til deg <3

  9. Hadde blitt gla før en sånn gave ja ellers så hadde æ kjøpt hos dæ 😀 Så kjæmpe godt ut <3

  10. Hei. Hvorfor kan man ikke vacumere og fryse lammerull etter at den er kokt og presset? Man kan jo det med sylte!

  11. Hei må man ha salt inni rullen nær æ lar den ligge nesten 3 uker i saltlake?
    Synes rullen blir veldig salt selv med lite salt i krydderblandingen og ja har prøvd å minske på saltet i laken tips til 5 L lake og salt til ca 1,7-2 kg ferdig rull?

    Mvh
    Freddy

    1. Det har jo litt med konserveringen av den å gjøre, men du kan minke til et minimum. Du kan garantert minske salte i saltlaken også, den må stå kaldt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *