Kransekakestenger og topper

Categories Julekaker

Jammen har jeg laget mange kransekaker opp i gjennom tidene, selv om de siste ti årene har jeg ikke tenkt på å lage en gang, så ting går i perioder.

Nå tenkte jeg at det var på tide å lage litt kransekakestenger og topper, så mine foreldre kan få i julegaver, siden de ikke lager noe selv. 

   

 

Koselig å lage, og koselig å gi. Jeg kjenner jeg er litt ut av trening, men smaken var det ikke noe å si på. 

500 g mandler

500 g melis

4 eggehviter

1 ss sirup (dette tipset fikk jeg for evig mange år siden, det gir ekstra seige gode kransekaker)

 Nå skal jeg si noe som jeg tror på, men som gjerne ikke er riktig. Men opp igjennom årene har jeg forsøkt å få knust mandlene i maskin osv. men da har jeg ikke klart å fått ordentlig konsistens på kransekakene, derfor maler jeg mandlene i en mandelkvern. 

Når mandlene er kvernet, har man den i en stor skål eller mikser, har i melis, eggehvite og sirup, og blander alt veldig godt sammen.

Det kan være en fordel å la deigen stå tildekket i kjøleskapet en times til, da er det lettere å rulle ut, om man gjør det for hånd.

Her er en småkakesprøyte, den brukte jeg til å lage kransekakestenger og topper. 

 

Steik kransekakene i 7-8 minutter midt i ovnen som er forvarmet til 200 g. Her kommer enda en påstand 😉 Ikke bruk varmluft det tørker ut kransekakene. 

Kakene er ikke harde når de er ferdig, så ta de ut av oven og la de få avkjøle seg på brette til de er helt kald. 

Ønsker du å ha sjokolade på, smelter man sjokolade i vannbad (det er en stål som står i en panne med vann).

                                                                
Når kransekaken er HELT kald, kan du dyppe de i sjokolade og la de tørke. Man kan også ha på melisglasur om man ønsker det. 

Om kakene blir tørre kan man fryse stengene i en pose  til man skal ruke de. Men uansett må man ha kransekaker i en tett boks eller i en tett plastpose.

                                                                

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Kransekakestenger og topper

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *