Sår hals, hva gjør man da?

Categories Mat og helse

Høysesong for det meste, og ikke minst forkjølelse. Her i Bergen har vi hatt et nydelig fint vær, men det er i grunnen kaldt når man ikke er i solen. Det er lett å kle på seg for lite, og ikke tenke på at det er oktober i slikt vær, vi har jo ikke hatt sol i sommer!

Mandag ettermiddag sluttet stemmen min å virke, det var så vidt jeg klarte å få frem en lyd, men optimistisk som jeg er tenkte jeg at i morgen er jeg bedre, men nei. Er dere klar over hvor vanskelig det er å ikke snakke for en bergenser????  Heldigvis har man har gjerne venner med samme interesse som en selv, og  jeg har blant annet Pia. Hun anbefalte å lage te av:

Ca. 1 ssTørket timian 

1 ss Honning

ca. 1 ts Fersk presset sitron

1 kopp kokt vann

Kok opp vann, ha tørket timaian i en beholder/sil og tøm det kokte vannet over den i en kopp. Ha i honning og sitron, og la det hele få virke noen minutter. Drikk og kos deg 🙂

Litt skeptisk var jeg, men når det er så enkelt å prøve, og ikke noe annet hjelper, så hvorfor ikke. Utrolig men sant, da jeg våknet i dag tidlig var stemmen snakkbar igjen, ikke helt bra, men det var lyd. Nå er det ny runde med te, så får vi håpe at jeg kan snakke så mye jeg vil  etter denne koppen 😉

Den koselige koppen fikk jeg av min gode snille venninne Solveig, og jeg  bare elsker å bruke den.

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Sår hals, hva gjør man da?

  1. Har heldigvis ikke vært forkjøla på lenge :)) Har smakt noe lignende, men med ingefær i stedet for timian..så det kan jeg jo prøve en dag…takk for tips :)) Fin den koppen da :)) Fortsatt god bedring <3

  2. annebe: Ja det har jeg også prøvd, og koppen bare digger jeg. Veldig sjelden forkjølet og slik syk jeg heller heldigvis. Ha en nydelig høstdag du også Anne <3

  3. Den der oppskriften skal jeg jammen notere meg. Ikke at jeg har mistet stemmen så mange ganger, men sånne råd er gode å ha – og hente frem om de trengs. Håper en ny runde med te har gjort stemmen enda bedre, for å gå rundt og ikke kunne snakke – nei det er nesten umulig 🙂

  4. Sikkert lurt tips. Jeg venter bare til det GÅR OVER jeg 😀 Men kan være godt med noe som SMØRER litt i mens man venter 😀

  5. margarites: Jeg må bare si at jeg er utrolig overrasket over hvor effekt det faktisk var. det lindret og gjorde et eller annet så stemmen kom tilbake. Ikke helt vanlig men utrolig mye bedre. Så den kan være lur å legge bak øre, eller henge på kjøleskapet 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *