Lubne karbonader rotmos og salat med madariner

Categories Tips til restemiddag

Når man først tar seg tid å lage karbonader, kjøttkaker osv. kan man like godt lage så mye at man  har en hjemmelaget middag i fryseren til  en annen dag også. Oppskrift på karbonadene finner du HER

Siden jeg hadde igjen rotmos  (den hadde selvfølgelig  blitt satt kaldt med en gang den var nedkjølt) fra søndag, og da passet det jo perfekt til karbonader. Rotmosen besto i utgangspunktet av poteter og sellerirot, smør, salt og pepper, men for å få nok mos brukte jeg en potet fra i går som jeg bare knekte med en gaffel før jeg hadde det sammen med resten av mosen. Det kan være en fordel å ha litt  (et par ss) vann eller  melk  i når den varmes rotmos, og ikke bruke for sterk varme. For å se hvordan man kan lage en rotmos, klikker du HER

Jeg fikk tips om at hermetiserte mandariner var godt i salat, så det måtte jeg da forsøke.  Det var virkelig friskt og deilig sammen med  resten av middagen. Minuset er at mandarinene er i sukkerlake og da blir ikke dette noe  jeg kommer til å gjøre ofte. Men man kan jo også bruke usukret ananas eller oppskåret melon, granateple er også en innertier. 

Salaten bestod enkelt og greit av isbergsalat, agurk,tomat og hermetiserte mandariner.  

Hva tenker du om å bruke rester?

Har du brukt rester av poteter/grønnsaker å laget potet/rotmos av?              

Hva bruker du av restemat?      

         

6 kommentarer

6 thoughts on “Lubne karbonader rotmos og salat med madariner

  1. Jeg er verdens dårligste husmor og kokk som du vet, og har jo ikke noe rester noe sted 😀 Men karbonader er godt uansett 🙂

  2. frodith: He he har du ikke rester så er vel alt såre vell 😉 Alle kan være god til noe, men ingen kan være god til alt 🙂 Du er nå bare helt fantastisk hva du får til.

  3. Det er fornuftig, og god økonomi, å bruke rester. Jeg spiste faktisk resten av risottoen jeg laget i helgen når jeg kom seint hjem fra jobb i dag. (Klapp på skulderen til meg selv, som fikk brukt den resten før den ble for gammel og måtte kastes). Jeg kan hvis jeg vil, men det blir for ofte til at vi kaster mat her 🙁

  4. margarites: Jøss, det er bra, jeg applaudere for deg Grethe, fortsett slik. Du vet det handler gjerne om å bli litt mer bevist, da går ting lettere etter en stund. Ps: Ris må man alltid være litt forsiktig med, så den ikke blir skjemt. Siden ris har så mye overfalte, kommer baselusker osv. lett til. Men er man kjapp med å sette den kaldt eller fryser den er det ikke noe problem. Jeg bruker nesten alltid ris dagen etter eller jeg eventuelt fryser den til en annen gang jeg trenger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *