Kylling og grønnsaker i ovn og persillerotdressing

Categories Kyllingretter

 

Rydd i kjøleskapsdagen i dag dere, og da må man ta alle grønnsakene som begynner å se ut som de har lyst å utvandre fra kjøleskapet brukes.

Og i kjøleskapet fant jeg:

Litt sopp

1/2 fennikel

1 chili

1 hvitløk

2 tomater

1/2 squash

En bit Ingefær

salt

pepper

Jeg renset og grovdelte alle grønnsakene og hadde de i en ildfast form. Jeg hadde et stort stykke Stangekylling som jeg først steike på pannen, før jeg hadde den opp på grønnsakene (squashen tok jeg i når det var rundt 10 minutter av steiketiden. jeg kokte ut steikepannen og hadde steikeskyen over kyllingen. Den ildfaste formen satte jeg midt  i ovnen på forvarmet ovn til 200 grader. La formen stå i ovnen mellom 25-30 minutter eller til kyllingen er gjennomsteikt. 

Jeg hadde verken poteter eller ris til, og spiste den med grønnsakene. Nydelig smak sammen med Persillerotkremen.og oppskriften finner du HER

 

 

 

 

23 kommentarer

23 thoughts on “Kylling og grønnsaker i ovn og persillerotdressing

  1. Mariann: Persillerot er nokså mild og svak på smak, det smaker persille 🙂
    Pepperrot derimot er litt mer smak i, men den er heller ikke sterk. Hiv deg rundt å forsøk da vel 🙂

  2. annebe: Er jo veldig lurt det også. Om du steiker grønnsakene, og så tilsetter vann eller fløte/melk og lar grønnsakene koke til de er møre, så bruker stavmikser, da blir det en nydelig saus

  3. Nam, dette så godt ut. Grønnsaker bakt i ovnen er supergodt. Jeg har en lei tendens til å kaste litt for mye…har to kjøleskap (et til frukt og grønnsaker og drikke) så det hender det blir mye å passe på. Kjøleskapet her på kjøkkenet har jeg kontroll på, men det nede glemmer jeg å sjekke av og til. Så her har jeg forbedringsmuligheter 🙂

  4. Jeg lager ofte sånne “tøm kjøleskapetmiddager” Ofte blir det utrolig godt, kanskje nettopp fordi man får så gode smaker sammen 🙂 Ellers er jeg veldig glad i ovnsbakt.

  5. Ann elin: Klart du kan det, bruk akkurat den delen av kyllingen du vil. Jeg kjøper kylling fra Stange siden den er foret opp på en god og sunn måte, men det er ikke nødvendig. Så kjekt du spør, da blir jeg veldig glad. Masse lykke til 🙂

  6. Takk for den gode idé og oppskrift. Dette blir dagens middag. I morgen blir det den deilige oppskriften på torsk i limesaus.

  7. unni: Tusen takk det var en utrolig kjek tilbakemelding. Trenger vist å lese oppskriftene mine selv for å se om jeg finner gnisten igjen. ??

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *