Vinkokt ris med pamesan, parmaskinke og dampet asparges

Categories Tapas

Dette er samme forretten jeg hadde for to uker siden, men denne gange forsøkte jeg meg med parmaskinke i stede for røykelaks, fremgangsmåten er den samme, men jeg valgte å kutte ut hvitløken denne gangen. 

Når tilbereder en forrett  skal det ikke være mye på tallerken og derfor kokte jeg kun en porsjon ris til 4 porsjoner.

1 porsjon ris som er litt klebrig ca. 50 g

½ løk, du kan gjerne bruke sjalottløk om du foretrekker det

Smør eller olje til steiking

2 dl hvitvin helst litt tørr

Etterfyll med vann om nødvendig

Salt

Pepper

2-3 ss raspet parmesan ost (bruk gjerne mer om du liker smaken)

Parmaskinke

Dampet asparges 

Tomat til pynt

Og et  litte strø med  parmesan til pynt

Rens og findel løk og surr i en panne, ha deretter i risen og la også den få litt steiking før man har på hvitvinen. Kok som etter anvisning på pakken med salt og pepper, og etterfyll med vann om nødvendig.  Når risen er ferdig kokt har man i parmesanen, og smaker til om den trenges mer salt eller pepper.

Jeg brukte en liten rund form slik at jeg fikk en fin  forme på risen på tallerken, deretter la oppskåret parmaskoinke på toppen av risen, jeg strødde litt parmesan på rett før servering. Aspargesen dampet jeg i noen minutter i en panne, og danderte den pent på tallerken, og en delt cherrytomat for fargen sin skyld. 

V
 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Vinkokt ris med pamesan, parmaskinke og dampet asparges

  1. margarites: Jeg elsker smaken av parmesan, og av en eller annen grunn tåler jeg den i ikke alt for store mengder. Tenkte på deg og en til da jeg forandret den :-), tenkte jeg måtte ha alternativer, for denne er enkel og smakfull.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *