Baligryte versjon 2

Categories Kyllingretter

På fredag hadde jeg tre av mine barndomsvenninner på besøk  og det ble som vanlig en utrolig koselig kveld. God mat må vi ha, og siden den ene ikke tåler det ene og den andre ikke tåler en annen sort mat osv. ble det en enkel og grei Baligryte. Den laget jeg første gang for mange år siden da jeg snoket rundt på butikken for å å inspirasjon til middag. Og da kom jeg over ferdigmat varianten av Baligryten, og jeg så hva som var i gryten(ikke estoffene, for de hopper jeg bokk over 😉 ), og gikk hjem og komponerte min egen hjemmemekka  variant av den. 

Jeg laget(som vanlig) en litt annen vri på Baligryten denne gangen.Den andre Baligryten finner du HER

4 personer

1 hel kylling/høns

2 purreløk

1 rød paprika

1 grønn paprika

1 gul paprika

2 boks usukret oppdelt ananas (a 277g)          

2 bokser kokosmelk (a 400ml)

Ca. 3 ss maizena 

Ca. 1 ss karri (Men husk at det er bedre å ta i for lite enn for mye)

2-3ts  rød karri pasta 

Ca. 2 ts salt

Ca, 1 ts pepper

Litt kraft (1-2 dl) fra den koket kylling/høns.

Sett kylling eller høns på kok, høns tar litt lengre tid å koke, man bør regne rundt to timer, kylling rundt en time, men det blir aller best kraft av høns. Man kan godt dele den før den kokes, det kommer litt ant på hvor store panner du har 🙂

Rens og vask purren godt og kutt den opp i biter, å surr den i pannen Den øverste delen på  purren kan være litt stygg og ødelagt, kok  den med fuglen, da blir det blir ekstra god kraft.

Rens og del paprikaen i forholdsvis små biter, og steik de sammen med  purren. Når kylling/høns er kokt tar man den opp og avkjølte den litt før den renses og har den sammen med grønnsakene . Ha deretter i kokosmelk og maizena og rør den godt ut, før den settes på platen for et oppkok, ha i så mye kraft at gryten blir passe tykk. Ha i ananas og smak til med rød karripasta,  krydder og salt.

Server gjerne med ris og salat.

Resten av kraften fryses ned i porsjoner, og kan brukes i supper og sauser.

 

 

11 kommentarer

11 thoughts on “Baligryte versjon 2

  1. Så hyggelig å møtes og spise god mat og kose seg sammen :)) Kan tenke meg gryta smakte bra :)) Ønsker deg en fin kommende uke<3

  2. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Takk snille deg. Jeg har nok blitt mer tålmodig med årene, men det med mat er i grunnen en liten sak for det meste. Det har jeg jobbet med i mange år og hadde det som levebrød en del år. Men at jeg har gode venner er jeg evig takknemlig for <3. Det er vel noe av det viktigste man kan ha.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *