Prøvebaking av glutenfrie flatbrød

Categories Glutenfrie bakevarer

Man får stadig nye utfordringer, og en av de som er utrolig flink å fremme forslag er Vinhønablogg/oldemorblogg HER

Hun skriver en utrolig morsom blogg om hverdagslige ting. Hun ville ha oppskrift på flatbrød, og det har jeg ikke fått til før. så da ble de bakeprøve i dag. Å bake glutenfrie ting er i seg selv et kunststykke, som mange etter hvert behersker. Først forsøkte jeg meg med mandelmel, men det gikk ikke i det hele tatt, men denne oppskriften begynner å ligne på noe. Smaken likte jeg veldig godt, men det er kunsten å få de tynne nok ned på pannen.

 

1 ss fiberhusk

100 g grovt glutenfritt mel (jeg brukte Toro sitt fiberike, men kan være at jyttemel egner seg bedre)

1 ss olje (rapsolje er bra)

Ca. 1 ts med salt, jeg er gjerne i overkant glad i salt

2 dl vann

Ha det tørre i en bolle og ha i vann og olje, rør veldig godt sammen.  La deigen stå å svelle i 10-15 minutter.


Da begynner kunsten å få de tynnest mulig. To bakepapir med olje imellom gjør det lettere å få deigen utover.


Det blir ike noe kliss når man trykker deigen utover.


Ta det øverste bakepapiret bort. Det andre papiret legger du på pannen med bakepapiret på, nå kan man også stryke deigen eventuelt enda mer utover. Når flatbrødet har lagt noen sekunder, løsner bakepapiret lett.


Steik på forholdsvis sterk varme, og snu innimellom.


Legg de på steikerist og la de bli avkjølt. Alle ble ikke like harde, siden det ikke var så enkelt å få de jevnt tynne.

Men man kan eventuelt legge de i steikeovnen  på svak varme og med døren på gløtt. Da burde de bli sprø. 

 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Prøvebaking av glutenfrie flatbrød

  1. Hjemmelaget flatbrød er veldig godt..selv om jeg ikke har bakt det selv noen gang ! Har heller aldri bakt noe glutenfritt ..men kjøpt noe kjeks til ei som var på besøk hos meg som ikke tåler gluten..og de var faktisk ganske gode . Fin kveld videre :))

  2. annebe: Er ingen erfaren flatbrødbaker heller, men har nå holdt på med glutenfrie ting noen år, så litt erfaring har jeg da 😉 Mye av det glutenfrie er faktisk godt, det spørs litt hva det er. Jeg forsøker å lage mest naturlig glutenfritt, så slipper jeg å styre for mye 🙂

  3. Spennende, ser jo ut på bildene at de ble bra 🙂 Jeg syns det av og til er litt vanskeligere å bake glutenfritt, det blir gjerne noen forsøk på meg osgå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *