Hvordan dele en hel kylling og spare penger

Categories På sparebluss

I dagens samfunn er de mange ikke vant å lage noe som ikke allerede er delt i fine stykker, det er på mange måter veldig bra for da har flere muligheten til  enkelt å lage matretter uten å begynne en hel prosess. Man får kjøpt ferdig filetert fisk, oppdelt kylling, malt kjøttdeig og biffen er porsjonert. Dette er jo enkelt og greit, men må man snu på kronene og fortsatt her lyst å lage skikkelig hjemmelaget mat. Da kan det være lurt å følle med på når det er feks.er hel kylling på tilbud (må ikke har vært frossen, for da bør man ikke fryse den igjen), hele indrefileter,  eller hele sider med fisk, eller enda bedre man kjøper hel fisk å fileterer selv.

Her vil jeg forsøke å vise hvordan man lett kan dele en fersk kylling i biter og eventuelt fryse det man ikke trenger.

Dette er en Stangekylling som jeg liker å kjøpe siden den er alet opp på en sunn og god måte, den kostet 59 kr kg, og veide 1,5 kg og den kom da på 88 kr. Et lår koster 80 kr kg, så man har mye å hente med å dele den selv. Et annet element er at for hver ting man singelpakker fra fabrikk, får vi enda mer emballasje og søppel. 


Det er lurt å ha en spiss kniv når man skal dele kylling og andre fugler. Ha  tørkepapir og et fat eller lignede klart, for litt søl blir det jo. 

Det er mange måter å dele en kylling på, dette er et forslag på hvordan man kan gjøre det på. 


I kyllingen er det et brystben som går ytterst mitt igjennom kyllingen, kjenn med fingrene hvor det er, og velg en av sidene du vil begynne på. Det spiller ingen rolle hvilke side man velger. Når man har funnet kanten og stikker kniven helt inn til beinet, begynner man på midten av kyllingen, og bare fører kniven igjennom. Så snur jeg den, og deler resten av siden.


Da ser kyllingen slik ut. 

 


Så snur jeg den igjen og gjentar prosessen.


Kyllingen er delt i to, egentlig ikke mye arbeid. Nå begynner mulighetene å vise seg.

 


Man kan nå rett og slett bare dele hver del i to og være fornøyd med det. 


Men om man  ønsker den mer findelt, så fortsetter vi å dele.


Her er delen med kyllinglåret, den kan deles i to. Da tar man i begge endene av stykket, og bretter det godt bakover, og deretter  frem igjen noen ganger. Det man oppnår er å knekke beinet i ledde, og det blir lett å dele stykke i to. 


Her kan du se at beine er delt i to, og jeg setter kniven rett på beinet og trykker kniven hardt ned med hånden. Etter dette er det bare å skjære vanlig resten. 


Som vist her.


Man har da et lår og nesten en filet (det er litt bein i denne delen)


Ønsker man å ta av kyllingvingen, gjentar man prosessen med å først brekke bene, for deretter bruke kniven. 

Trykk til og skjær resten når man har kommet igjennom benet. 

På resten av delen ligger fileten på kyllingen, den er ganske enkel å skjære ut. Som da du begynte å dele kyllingen, gjelder det nå å finne hvor beinet går, og begynne forsiktig med å føre kniven langs benet. Husk at øvelse gjør mester, de færreste får dette til på første forsøk. Men fileten kommer ut, om den ikke er helt hel :-). Ikke gi opp. 

 


Da er den ene fileten ute, hurra :-).


På en side har jeg nå fått en filet, en kyllingvinge, et kyllinglår og et godt skrogstykke. 


Beinet som blir igjen koker jeg kraft av,  eller puter jeg det i en pose og fryser til kraft en annen gang. 

Dette virker kanskje som veldig mye arbeid, og litt uoverkommelig, men tro meg det er det ikke. Skulle man maltraktere en kylling, så kan man jo koke den og rense den etter på  og bruke den i suppe eller gryte;-). 

Delene fryser jeg slik at jeg kan ta opp det jeg ønsker. Husk å merk posen med tusj eller på annen måte. 

Lykke til 🙂

 

 

 

.

13 kommentarer

13 thoughts on “Hvordan dele en hel kylling og spare penger

  1. Så bra med slik opplæring…:) Har lett for å kjøpe ferdig oppdelt og gjerne ferdig grilla også…skal skjerpe meg…å lage selv ut fra gode råvarer er jo det beste :)) God helg <3

  2. annebe: Når man lager kylling selv blir smaken den uendelig mye bedre en den som har lagt i mange timer i disken på butikken(om den er varm), og plastikksmaken på den som er kald :-)))
    God helg til deg også Anne <3

  3. sånn oppdelt kylling i varmedisken har eg blitt syk av i magen
    helgrillet er da mye bedre
    helt klart at å dele opp en hel kylling er best og Stangekylling var jo superbillig i en hel, contra en filet..
    godt tips 🙂
    god helg og hold deg trygg <3

  4. cuskima: De ferdiggrillede kyllingene har jeg også blitt skikkelig syk av, så de unngår jeg for det meste ja. God helg i bunkersten din 😉 <3

  5. hihihihihi 😀 takk merker lite til storm her…samme som i Nina….men eg ser på BT blogg at det er ganske tøft mange steder

  6. nei vi er heldig sier de i forhold til radøy, øygarden og endel andre steder
    alle flyavganger innstilt og ferger mm
    lite strømbrudd fex…..men skal jo holde på til i natt dette ser eg

  7. Jeg er skikkelig lat og kjøper bare fileter 😀 Og nå har jeg funnet den som ikke spiser antibiotika, så da er det nok veldig bra også 🙂 Saritas glas og kylling i dag 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *