Kjøttsuppe med kikerter (På sparebluss?)

Categories På sparebluss

Det å lage god hjemmelaget mat som ikke nødvendigvis koster så mye kan være en kunst, men ingen umulighet.

Denne suppen er uten tvil bland billigvarianten, men det var ikke noe å si på smaken, og heller ikke på næringsinnholdet.

Dette ble suppe til minst 6 personer alt etter hvor storspist man er. Jeg har fryst ned porsjoner i plastposer som jeg har merket med sprittusj, da har jeg gode, sunne og kjapp middager flere ganger. 

1 pakke tørkede kikerter (man kan også bruke ferdig kokte erter men da blir det en god del dyrere. Man kan også bytte ut kikerter med gulerter, de blir enda billigere)

1 svineknok

Vann til over knoken. 

 3-4 gulerøtter

1 purreløk

1/2 sellerirot

Litt blomkål

Litt Brokkoli

Salt 

pepper 

Legg ertene i bløt med rikelig vann over natten eller rundt 8 timer, tøm av vannet og skyll ertene godt. Legg knoken i en litt romslig panne, ha på ertene og fyll på vann til de dekker knoken. Nå skal dette koke til ertene er gjennomkokt og knoken løsner fra benet, det vil ta et sted mellom 1 1/2 -2 timer, men det kommer litt an på hvor stor knoken er. 

Ta knoken ut av pannen og la den få avkjøle seg slik at man klarer å rense den. Skyll, rens og del grønnsakene i biter og ha de i pannen med ertene, man kan bruke de grønnsakene man har (men det passer veldig godt med sellerirot, purreløk og gulerøtter i).

La alt få koke sammen, og når grønnsakene er kokte, er det bare til å smake til med salt og pepper og ha de oppdelte kjøttet i suppen. Server gjerne med brød eller flatbrød til. 


For å oppsummere med hva denne suppen kostet for rundt 6 personer:

1 svineknok                         Kr. 30

1 pakke tørkete kikerter       Kr.20 

Sellerirot                       Ca. Kr. 10

Purreløk                        Ca. Kr 10 Bruker man vanlig løk blir det enda billigere, men for meg betyr fargene i maten en del.

4 gulerøtter                   Ca. Kr.  5

Litt blomkål og brokkoli Ca. kr 10

Salt og pepper              Ca. Kr 0,50

                                   =       Kr. 85.50 øre og deler man på 6 personer blir det Kr. 14, 25 per porsjon, ikke verst det eller?

Har man brød eller flatbrød til blir det litt dyrere, men da blir suppen enda drøyere.

 

 

 

 

16 kommentarer

16 thoughts on “Kjøttsuppe med kikerter (På sparebluss?)

  1. elsker sånne supper -favoritten for meg er sånn bygg gryn…det minner meg om da eg var barn og min laget sånn diger suppe…..elsker sånt 🙂
    I dag spiste eg byggmelspizzabunn..den var knallgod 😀 legger ut oppskrift i morgen 🙂

  2. høres ut som eg laget byggmelspizzabunnen og kom med oppskrift -det gjorde eg ikkje..
    eg kjøpte den ferdig i butikken…men var en nyhet og derfor skrev eg om den
    mange snakker om pita pizza og tacopizza osv de blir eg dårlig av…men denne ser ut til å funke 😀 så eg tenkte tips til andre 🙂

  3. åja….beklager…eg har ikkje merkert noe på det…men eg sliter med endel mel og sammen med gjør er det ofte krise….så vanlig pizza er ofte veldig vanskelig…både kjøpe og hjemmelaget….men er noen pizza eg ikkje reagerer på 🙂

  4. frodith: Det er sant, det må bare bli godt. Og alt trenger ikke koste mest mulig, lurt å ha noen billigvarianter innimellom tenker jeg. Det er jo ikke alle som har mye penger å bruke på mat osv. heller 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *