Indrefilet av hjort fra Osterøy

Categories Kjøttretter


Noen gaver blir man gjerne mer glad for en andre, og denne hjortindrefileten er vel en av de gavene som ikke kan beskrives med ord. Derfor må jeg atter en gang bare si millioner takk. I dag har min eldste datter Marte Kristin bursdag, så da var det passende mat å bruke.

Det er  mulig å beskrive med ord hvor godt dette var, rett og slett helt en rein nytelse. 

Slikt kjøtt må være helt tint og helst ha fått lagt i romtemperatur før man begynner å steike den.

Man må ha en knallvarm steikepanne med smør (for guds skyld ikke ødelegg den med margarin), når smøret er helt mørkt brunt er det varmt nok.

Ha fileten på pannen og steik den godt på begge sider, skru så av platen og la fileten ligge der å hvile. 

Den kan hvile så lenge du vil, men ikke steik den så mye du tror da blir den ødelagt.  Når fileten har hvilt minst 20 minutter har man den igjen på sterk varme, i litt kortere tid en sist, men man lar den hvile litt igjen før man skjærer den opp i tynne biter. Skulle noen bli hysterisk av å se at den er rosa når man har skåret den i stykker, har man de et sekund (og da mener jeg et sekund) på hver side i steikepanne på full guff og man er kvitt problemet. 

Jeg laget en lynkjapp men passende  rødvinssaus til.

Ca. 1 dl Rødvin 

1 ts buljong

kraft fra den utkokte pannen av fileten

salt og pepper

Easy peasey  🙂

Fileten ble servert med rotmos av poteter og sellerirot (klikk HER for oppskrift), steikt tomat og sukkererter.

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Indrefilet av hjort fra Osterøy

  1. så deilig dag 🙂 her blir det toast og egg og litt pålegg til middag, eg er enda syk og har så mye pålegg fra julebrunch som må spises opp 🙂

  2. Hørtes og så ut som deilig mat..viktig med gode råvarer 🙂 Etter to middager med ribbe i jula..har det vært torsk her et par dager nå…og i morgen blir det pinnekjøtt 🙂 Fin jul videre <3

  3. Det der er skikkelig gourmet -mat, deilig. Jeg og mamma har spist grandis 😉 Fy på oss, hehe. Men det ble litt plutselig overnatting… Så da ble det brått en grandiosa..

  4. Nam nam 😋 det både ser og hørtes fantastisk godt ut. Her blir det ett par dager med enkle middager før vi hiver oss på pinnekjøttet igjen på nyttårsaften 😃 Og da skal jeg hvertfall ha enda mer av min favoritt dessert riskrem.

  5. Lisbeth: Her blir liksom hver dag en fest nå i julen, barna er hjemme og de skal få alt de ikke får resten av året liksom he he. Koselig å ha de på besøk, og så er det noe med det når man har bursdag i denne tiden, da går det i et. Vel riskrem spiste vi altid da jeg var liten, men det er langt fra min favoritt 🙂 Bra vi har forskjellig smak 🙂 Men pinnekjøtt skal jeg også ha nyttårsaften, det er tradisjon

  6. annebe: Ja jeg kjenner at behovet for fisk er stor nå som det blir så mye kjøtt, heldigvis er ungene glad i fisk og sjømat også. Ønsker deg også en god romjulstid og en god nyttårsfeiring. 🙂 <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *