Last Updated:

verdens beste glutenfrie julebrød

Categories Glutenfrie bakevarer, Julekaker

1 pakke toro lyst glutenfritt mel   

2 ss fiberhusk

1 pakke gjær

150 g smør

2 dl sukker

Jeg bruker ikke å legge samme innlegg ut to ganger, men denne er virkelig verd å prøve om du ikke tåler gluten, det er det beste glutenfrie bakverket jeg noen gang har laget og smakt.

4 dl vann

100 g sukat

2 dl rosiner

Litt pisket egg til pensling

Ha alt det tørre i  mikseren, ha smeltet smør og vann i deigen og elt den i rundt 5 minutter.

Deigen var da ganske løs, så jeg bestemte meg for å ha den i en kakeform. Derfor ser den ut som en kake J

Den hevet til den var dobbel størrelse, den siste delen av hevingen hadde jeg den i steikeovnen på veldig lav varme (rundt 50 grader), før jeg skrudde oven på 220 grader. Den steikte i 40 minutter på nederste rille.  Jeg tok den ut av formen, og la den opp ned på en rist slik at den skulle få litt farge på bunnen også.

 

Dette var bare himmelsk godt med ekte smør og geitost på.

6 kommentarer

6 thoughts on “verdens beste glutenfrie julebrød

  1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: For meg som er vant til glutenfrie brød, så ble dette helt himmelsk. Jeg klarer nesten ikke spise ferdig kjøpte glutenfrie brød, synes de er helt grusome

  2. Har laget deigen nå. Syns den ble veldig fettete. Det er vel ganske mye smør? Spent på steke-resultatet …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *