Klippfisk boller

Categories Fiskeretter

 

Den andre retten på tapas bordet av klippfisk/tørrfisk var klippfiskbollene, og herlighet så god de ble. Oppskriften fant jeg på God fisk (her). Men vi laget vår egen lille vri på våres boller, vi skiftet ut persille med dill og hadde knust baconsvor utenpå bollene før vi steikte de.

250 g  klippfisk, utvannet og renset

200 g  potet

2 stk  egg

0,5 stk  løk

1 fedd  hvitløk

2 ss  frisk dill/eller 1 ss tørket

Salt og pepper

Bacon crisp

Olje

Legg fisken i vann etter pakktingsbeskrivelsen, og det er omtrent et døgn i vann, og så skal den trekkes i omtrent 20 minutter, avkjøles og renses.

Finhakk løk, hvitløk og persille. Skrell, kok og mos potetene.og ha i løk og persille. For å få luftige boller så skiller man eggene og stivpisker hviten, (det går helt sikkert ant å ha i hele egg også), ha eggeplommen i potetmosen og bland godt sammen. Og ha så i fisken og den stivpiskede eggehviten i, og vent den forsiktig inn i mosen. Knus bacon crispen for eksempel i en plastpose og knus den  med kjevle, eller om du har en foodprocessor er det enklest og kjappest å knuse bacon crispen der. Lag boller av deigen, og vend bollene i bacon crispen, og steik de i rikelig med olje (det er lurt å bruke en smal høy panne, da slipper man å bruke så mye olje). Bollene skal få et litt gyldent utseende, men ikke bli brente. Synes du det er mye arbeid, så kan man lage masse på en gang og fryse de ned til neste måltid. Men da ville jeg ikke tatt på bacon crispen før de var tinte og man skulle bruke de, da ruller man de i strøet og frityrsteiker de. 

2 kommentarer

2 thoughts on “Klippfisk boller

  1. Oj, hørtes veldig godt ut. Skal prøve meg på litt klippfisk, Gubben skulle kjøpe noe på jobben, liker det egentlig ikke så godt, men har lyst å like, og da er kanskje noe som dette en god idè ?

  2. Min matgale verden: Jeg tror kanskje det er noe man må venne seg til å like, men på denne måten kamuflere du smaken med potetene. Vil du kan du også prøve med søtpoteter, den er o litt mer smak i en poteter. Jeg digger den smaken, det må jeg bare innrømme :-)))))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *