Fylt paprika med tørrfisk og bacon

Categories I ovnen

For over tre år siden hadde de fleste av mine barndomsvenninner 50 årsdag, og de aller fleste hadde det meste. Derfor bestemte jeg meg for å gi en opplevelse i 50 års gave, og det ble en tapas kveld/kurs. Og det skulle jammen ta sin tid før vi fikk det i stand :-)))))), for nå tre år seinere hadde jeg det første besøke. Men for en artig kveld, med noen artige, humoristiske  spretne damer. 

Tapas betyr småretter, og det skal helst ikke inneholde rømme/fløte osv.,  det må være rikelig med hvitløk og olivenolje ellers kan man gjøre som man vil. Siden Åse er veldig glad i eksotisk mat og helst sjømat ble det holdt hovedfokus på det. 

Så nå vil jeg forsøke å legge ut de rettene som ikke allerede ligger på bloggen.  Denne retten kan selvsakt lages som selvstendig rett til lunsj, middag eller til helgemat. 

 

Dette er beregnet til 4 personer, men vi laget halvparten siden det var tapasbord og vi laget mange forskjellige retter.

Når man skal planlegge Tapas er det lurt å finne råvarer som kan brukes i flere av rettene, og i denne retten brukte vi bacon og tørrfisk som vi også var ingredienser  i andre retter.

300 g  tørrfisk, som er utvannet, kokt og renset
75 g  kokt ris (er man på lavkarbo kost, kan man bytte ut risen med blomkålrasp)
100 g  bacon
2 stk  løk
1 fedd  hvitløk
4 stk  paprika
5 ss  olivenolje
   salt og pepper

Steikeovnen stilles på 200 g.

Skal man lage Tapasbord kan det være en fordel å forberede det man kan på forhånd for å lette på arbeide, derfor hadde jeg lagt fisken i bløt, kokt og renset den på forhånd. Risen var også ferdig kokt. 

Del paprikaen i to på langs, rens de og skyll de. 

Bacon, løk og hvitløk skjæres i passe store biter og steikes i olje, når de er ferdig tilsettes risen og fisken. Fyll det hele i paprikaen, og ha deretter paprikaen i ovnen i 5-10 minutter. paprikaen er da klar til å serveres!

 Oppskriften er funnet på Godfisk.no (klikk HER om du vil se den)

17 kommentarer

17 thoughts on “Fylt paprika med tørrfisk og bacon

  1. frodith: Takk 🙂 Ja det er jo veldig spenene å forsøke nye retter eller andre måter å lage retter på 🙂 Tørrfisk eller klippfisk er jo en fantastisk råvare vi har rett fra spissmakerest her i landet, så det burde vi spist mye mer av.

  2. Linda Taylor: 🙂 Hvorfor er du det, er du ikke vant til den?
    Den gir utrolig god smak, men du kan jo eventuelt kutte ut fisken eller erstatte den med noe annet 🙂

  3. Nam så godt 🙂 og et tapas kurs, så flott gave å gi da 🙂 Her blir det hjemmelaget pizza i dag, fast rett om lørdagen. Så skal vi ha pizza – besøk og feire 22 års dagen til en av mine ungdommer 🙂 Vi er så “heldig” at vi har 9 stk som har bursdag fra november til januar 🙂
    Ha en strålende helg 🙂

  4. Eg har frysen full av ferdig utvatna tørrfisk, kanskje eg skulle prøve dette. Eg kjem til å bli fast lesar av matbloggen din etter dette. I går fekk ma’en endeleg stadfesta det me har vore uviss på i eit år, sterk gluten intoleranse. Snakka om, no går me tøffe tider i møte, spesielt for ho som lagar maten, det er nemlig eg.

  5. Linken din fekk eg ikkje til å virke, men eg gjekk inn på mars 2011 og fann proteinbrød, som eg no har skrive ut. Det skal bli spennande å prøve. Du skriv lav GI, betyr det at det er litt gluten i, eller?

  6. Oldemorbloggen: Om du merker teksten slik at den blir blå, så trykker du på knappen på pc som det står “ctrl ” og så mens du holder den nede trykker du en gang på c(det betyr copy/kopier) så åpner du en ny side og tar der adressefelte er og trykker på”ctrl” igjen men denne gangen på V så har du kopiert linken og limt den inn og da trykker du enter og siden kommer opp. Har du FB?

  7. Eg svarte vist ikke på alt nei, ble ivrig ser du 😉 Du må ikke bruke kruskakli og havrekli siden det ikke er glutenfritt, men kjøpe fiberhusk i stede for. det ligger et annet godt brød som det ikke er så lenge siden jeg laget, tror det ligger under glutenfrie bakevarer.
    Gi betyr hvor fort blodsukkerstigningen blir at en matvare 🙂

  8. Ja, dette gjer eg jo ofte når eg kopierar til bloggen min, men eg trudde det gjekk an å berre trykke på linken og så skvatt eg inn, slik det vanlegvis gjer når eg skal innpå ein link. Det står i oppskrifta som eg skreiv ut, det du skriv her om kruskakli og havrekli, så den er grei. Bør dette brødet frysast, eller held det seg nokre dagar i plast? Eg er på Fjesbokjo, ja.

  9. Oldemorbloggen: Jeg tror ikke at det går ant å få til slike linker her i kommentarfeltet, det er sikkert for at ikke gud og hever man skal kunne lime direktelinker til sin blogg osv. Brøde holder seg ganske bra ute, men du kan fryse halve feks.eller skjære det i skiver og ta opp etter hvert.
    Sender du navnet ditt på privat melding så kan er det lettere å sende deg oppskrifter som kan åpnes, om du vil da 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *