Gulasjsuppe med kjøttdeig

Categories Supper

400 g kjøttdeig

1,5 dl tørre grønne linser (jeg kjøpte linsene  på Europris av alle steder), det er helt sikkert mulig å kjøpe kokte linser

1 løk

1 purreløk

1 fedd hvitløk eller 1/2 kinahvitløk

1 paprika (jeg hadde en gul, men bruk den fargen du har)

1 stilk med stangselleri (kan sløyfes)

1 1/2 boks knuste tomater (man kan fryse knuste tomater),

eller 1 boks tomatpuré da må du ha ca. 2 dl mer vann i siden knuste tomater inneholder mer vann

6 dl vann

3 buljongterninger (jeg hadde bare grønnsaksbuljong, det er en fordel å bruke kjøttbuljong)

2 -3 ts paprikapulver

2 ts timian

1 1/2 ts karve

Ca. 1/2 ts cayanepepper Kan reduseres eller sløyfes om du ikke er glad i sterk smak

Ca. 1 ts salt

Ca. 1/2 ts pepper

Skyll linsene, og sett de på kok med 1/2 ts salt og vann slik at det dekker linsene, de skal koke 20-30 minutter.

Rens og del løk, paprika og selleri og del alt i biter, ha de i steikepannen og surr alt  godt, steik så kjøttdeigen.

Når det er ferdig steikt har man alt det steikte sammen med linsene, og så har man på de knuste tomater, vann, buljong og krydder. La det hele få stå å koke sammen en stund. Smak til om suppen har passe smak, trenger den mer krydder eller salt har man litt mer i. Jeg er ikke glad i supper som er alt for mye væske i, men ønsker du det, har du i mer vann eller knuste tomater. 

En knallgod enkel suppe. 

 
Jeg glemte å ta bilde på tallerken, så da er den ekstra tykk når den var kald:-)

 

 

16 kommentarer

16 thoughts on “Gulasjsuppe med kjøttdeig

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *