Appelsinfromasj

Categories Søte gleder

I går hadde jeg mine døtre med kjærester, og noen venner på raspeballer. Siden jeg ikke hadde noe til dessert eller kaffen, men  hadde  noen appelsiner som var på tide å bruke, ble det appelsinfromasj. Det er ikke lurt å bare bruke appelsiner i fromasjen    da den gjerne blir litt tamt i smak, derfor hadde jeg også i lime. En annen ting som ble litt  merkelig var at det jeg trodde var soyakremfløte i grunnen var vaniljesaus. Jeg  må vist kjøpe meg en snor så jeg kan ha brillene rundt halsen hele tiden, for jeg ser åpenbart ikke godt nok uten hi hi. Men det var ingen krise, det ble bare en liten vri.

Denne porsjonen er sikkert nok til omtrent 6 personer for det ble rikelig

3 vanlig store egg eller 4 små

1 1/2 dl sukker eller tilsvarende med det søtningstoffet  du måtte ønske å bruke

2 dl ferdig vaniljesaus eller 2 dl kremfløte som piskes

Saft og kjøtt av to appelsiner 

Saften av 1 lime

8 plater gelatin

Pisk egge og sukker med maskin  til det blir en luftig eggedosis, bruker du fløte må denne også piskes

Press saften ut av appelsinene og rens appelsinkjøttet fra skallet og finhakk appelsinkjøttet. Legg gelatinplatene 5 minutter i bløt, hell av vannet  og smelt platene på svak varme. 

Bland vaniljekrem og eggedosis sammen og ha i all væsken og appelsinkjøttet . Hell den smeltete gelatinen i en tynn stråle i massen og rør veldig godt slik at det ikke blir klumper av gelatinen. 

Jeg hadde litt ekstra appelsin som jeg finhakket og la i bunnen på formen, men det behøver man ikke gjøre. Hell fromasjen i en form, og la den få stivne i kjøleskap i et par timer.

Hell fromasjen på et fat og pynt med det du har. Man kan også bare ha den i en skål om man ønsker det.

 

 

 

20 kommentarer

20 thoughts on “Appelsinfromasj

  1. Mariann Sæther Tokle: Vi har alle våres ting vi ikke helt får dreien på. Fromasj er forholdsvis lett å få til i grunnen. Det som kan være litt vanskelig er å ikke få for mye klumper av gelantinen.

  2. Så kjempedeilig ut 🙂 Og hørtes morsomt ut med den lille vrien da 😀 Jeg har ALLTID briller på hodet, OPPÅ. Lett tilgjengelig 😀

  3. frodith: Har jeg brillene på hode så finner jeg de ikke igjen he he. Hadde vi ikke gjort vrier/fusket i kokkefaget hadde det aldri kommet nye retter til 😉

  4. Mye godt som blir servert hjemme hos deg. Så kjekt å få alt sammen til. Om det blir en vri gjør jo ikke det noe.. Jeg klarer aldri å lage noe uten en eller annen vri..
    Laget hjemmelaget lasagne i går? Som venninna til datteren min sa.. Så sterk Lasagen har aldri jeg smakt før, men de spiste opp nesten alt sammen?:)

  5. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ler det er bra det er flere en meg som ikke kan lage noe rett frem og etter en oppskrift 🙂 Veldig gøy det :-)))

  6. Den så jo veldig flott ut 🙂 Appelsinfromasj er jo veldig godt. Forresten har jeg nå testet kokosblomstsukkeret i diverse ting og jeg er superfornøyd, det kommer jeg absolutt til å fortsette å bruke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *