Sesam marinert scampi

Categories Skalldyr

Først vil jeg sende en hilsen og si takk til dere som føller med på bloggen selv om jeg ikke en gang blogger, det er utrolig kjekt og jeg setter stor pris på det. Men denne gangen har jeg lyst å hilse spesielt til min datter Miriam sine venner som også føller med, det er bare helt herlig ( Legg igjen en liten hilsen neste gang dere er inne så gleder det en gammel dame 😉

Dagens middag fikk jeg inspirasjon til av et bilde på instagram, det var reker som var steikt med sesamfrø (foodnetwoerk), det så bare lekkert ut, så da minste jenten ville komme på middag ble det en enkel avgjørelse om hva det ble til middag i dag. 

 

Til to personer:

 400g scampi helst råe, men det går gjerne med ferdig kokte også. Men scampien MÅ være tint!

1 stykke fersk ingefær

1/2dl peanøttolje 

1/2dl sesamolje

1/2dl soyasaus (husk at vanlig soyasaus inneholder gluten)

2 ss hvit vineddik

Sesamfrø

Grillpinner

Ha all væsken i en skål eller i en brødpose,del og finhakk ingefæren og ha den i posen, og til slutt har man i scampien. Knyt posen godt igjen/dekk skålen, la det stå i kjøleskapet noen timer alt etter hvor god tid man har. Skrell så scampien og ta ut det svarte i ryggen på den. Del en grillpinne i to, og bruk den enden som ikke er delt, å få flis i maten er ikke mye stas. Ha sesamfrø i en skål eller lignede og dypp scampien i frøene. Ha grillen ferdig varm eller bruk en forvarmet steikepanne lett på begge sider, ikke ha de for lenge på varmen for da blir de lett tørre.

Miriam ville ha guacamole klikk her til, og jeg hadde sett for meg søt chilisaus, så det ble begge deler.

Miraiam digger maiskolber med smør, og i dag passet det bra til. . 


Og det må jeg bare si, dette er absolutt første gang i min datters liv at hun har spist mer en meg.

 

 

 

 

 

14 kommentarer

14 thoughts on “Sesam marinert scampi

  1. Maren Helgemo: Det var virkelig smakfullt, når min datter spiser mer en meg, DA må det jammen være godt for hun er mett etter en bit vanligvis he he

  2. He-he, jeg tenkte på besøk på bloggen, uten å blogge, så koselig med datter-venner på besøk på bloggen 🙂 Du har jo masse god mat her, så ikke rart de kommer 🙂

  3. frodith: ÅÅÅÅ jeg er vist litt treg for tiden 😉 Ja det er alltid trivelig med besøk da slipper jeg å lage mat til bare meg og så er det jo dobbelt så koselig å spise sammen :-))

  4. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: He he det tviler jeg ikke på at du gjør. Det morsomme er at min datter elsker scampi men egentlig kun med hvitløk og chili, så i dag lurte jeg henne. Men det endte godt for hun spiste mer en meg for første gang i hennes liv 🙂

  5. Min matgale verden: Det er forunderlig det dere med scampi, enten elsker man de ellers klarer man ikke å spise dem. God helg til deg også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *