Moussaka med masse grønnsaker

Categories Retter med kjøttdeig

 

Saus:

2 bokser knuste tomater (Bruk gjerne økologiske produkter)

Litt vann som man skyller ut av boksene

1 løk

1 kinahvitløk

1 godt stykke med sellerirot

Kokosfett eller smør til steiking

—— de grønnsakene som er under streken behøver du ikke ha i, men jeg hadde en del biter av grønnsaker som jeg gjerne ville bruke opp. Dessuten gir de veldig god smak og moussakaen blir veldig mye mer næringsrikt med alle grønnsakene J. Bruk de grønnsakene du har, det skal veldig mye til for at det blir feil.

Et lite stykke ingefær

1 stykke persillerot

Et lite stykke fennikel

Buljong

Salt

Pepper

2,5 dl fløte/melk/havremelk

Hvit ost (jeg kjøpte en godt lys geitost)

???

Ca.900 g kjøttdeig (jeg er så heldig å ha elgkjøttdeig)

2-3 Aubergine 

Krydder på kjøttdeigen: Her kan man bruke det kryddere man har og liker, for å gjøre det enkelt for eksempel Provencekrydder.

Jeg brukte:

 Ca. 2 ts oregano

 1 ts koriander

1 ts chilipulver

1 ts basilikum

Litt gurkemeie

Jeg hadde alle krydrende på mens jeg steikte kjøttdeigen, dette  er en vane jeg har, men sannsynligvis blir det samme smaken om du har de rett i sausen J

Rens og del grønnsakene i biter og ha de i en panne med smør og la det få surre godt sammen, hel så på knuste tomater, vann og buljong. La alt få koke sammen til grønnsakene er god og møre, bruk stavmikser for å knuse grønnsakene. Ha i fløte, ost og smak til med pepper og salt.

1 aubergine (jeg hadde litt lite aubergine, derfor supplerte jeg med poteter)

Ca. 6 små poteter (man kan også velge å kun bruke poteter om man ønsker det, potetene gir litt stivelse slik at sausen blir tykkere når potetene er ferdig)

Auberginen skjæres i tynne skiver (om du orker så strør du på salt og lar de ligge litt, i dag gjorde jeg det men det funker helt fint uten å gjøre det). Steik auberginen på pannen. Potetene skrelles og skjæres opp i tynne skiver (skal de ligge litt før du bruker de så ha potetskivene i vann så de ikke blir brune.

Steikt kjøttdeigen og ha på krydder, ha kjøttdeigen i sausen.

Ha saus og aubergine/potet lagvis i en ildfast form. Ha gjerne ost på toppen når moussakaen nærmer seg ferdig, da slipper du brent ost.

Moussakaen trenger å stå 45-60 minutter i ovnen på nederste rille med ovnen på rundt 200 grader.

 

Ha gjerne salat til J

25 kommentarer

25 thoughts on “Moussaka med masse grønnsaker

  1. wow…eg bruker oftest pakke eg….vips slips…..men man kan jo kjapt lage det sånn som dette istedet……:)
    eg vurderer chilli sans carne i dag……altså uten kjøtt 🙂

  2. Åh Moussaka skal jeg lage igjen. Det er så godt. Vet du at fennikel har jeg ikke turd å prøve fordi jeg innbiller meg at jeg ikke liker det. Smaker det ikke lakris. Jeg skulle ha prøvd, vet det,hehe

  3. Det så utrolig godt ut. Tror jeg må lage en vegetarvariant når jeg skal alene på hytta. Og så elsker jeg at du skriver litt vann som man skyller ut tomatboksene med! Akkurat det gjør jeg og. Fantastisk husmortips! 🙂 God lørdagskveld 🙂

  4. Min matgale verden: He he Kjersti, det er veldig nøyaktige mål 😉 Grønnsaker gir helt utrolig god smak på maten og så er det jo evig sunt, hva mer an man ønske seg 🙂 . Kos deg på hytten og riktig god helg til deg.

  5. lykkebobla: Så bra 🙂 Uansett hva du lager så kan du lage det samme med kjøtt fra elg. Jeg må barer innrømme at villkjøtt er absolutt av mine favoritter. Og det er gullmat. 🙂 Nam nam nam
    Jeg kjøper en hvit geitost på Rema 1000 som er helt magisk sammen med elg. Den er i fra Myrdal på Tysnes.

  6. Mariann Sæther Tokle: Fennikel smaker litt lakris, men jeg hadde ikke så mye i, og når man moser den så kjenner man ikke det. Men som det tsår så brukte jeg bare opp masse rester slik at de ikke skulle bli ødelagt 🙂 Synd å kaste mat vet du 🙂 Så bruk de grønnsakene du vil og harr.

  7. spisogspar: Det er veldig lengesiden jeg har laget det også, men nå var det på tide. Når man gjør det som jeg har gjort det blir det jo ganske drøy mat også 🙂

  8. Ja, mat kaster vi ikke. Jeg har en oppskrift jeg bruker , blogget den for lenge siden. Den ble inspirert av Mastherchef Australia der han ene kokken hadde besøk av sin greske mor, som viste hvordan hun lagde moussaka. Men du vet at jeg husket ikke alt, så jeg lagde min egen versjon:)

  9. Jeg lager jo ikke mat selv, men jeg får snart ny komfyr, kanskje jeg skal begynne 😀 Og spise moussaka vil jeg gjerne, tar gjerne en bit.Nå ble jeg sulten igjen… 😀 Ha en fin kveld 🙂

  10. frodith: Du skal bare se at du kan overaske deg selv 😉 Gi en lyd når du er klar så skal du få en enkel utfordring 😉 Ha en stille og aconfri kveld 😉

  11. Har nettopp spist middag, men jammen får jeg lyst på moussaka når jeg leser oppskriften. Tror neste uke kan bli en sånn “middags-herme-uke” hvor middagen blir oppskrifter jeg har funnet rundt på blogger. Det er like innspirerende som å bla i kokebøker. Takk for det 🙂

  12. Ohh det der så godt ut ! 😀 slurpings. Men du det kokosfettet jeg leste litt på nett…og utfra hva jeg skjønte så er delfiafett og kokosfett det samme bare at kokosfettet koster 100 ganger mer liksom, stemmer det? Den retten der tror jeg vi må prøve 🙂 Ha en fin kveld 🙂

  13. ladyaugust: Skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke helt satt meg inn i hva som er forskjellen. Men jeg tror gjerne ikke delfiafett smaker så godt, det der må jeg finne ut av. Du trenger ikke bruke kokosfett, det er jeg som er inne i en fase der jeg må teste den ut 😉

  14. Jeg kjøpte også kokosfett og det koste 100 kroner + 100 kroner i frakt for ei lita krukke…og så leste jeg om delfiafett….Delfiafett smaker vel ikke så mye jeg pleier å ha det i delfiakaken og puffetris-sjokkobollene nommi 🙂 Jeg var også inni den fasen med kokosfett og det var da jeg leste det. Foresten man kan bruke kokosfett som fuktighetskrem også 🙂

  15. ladyaugust: Ja det kan man, men da foretrekker jeg olivenolje. Det jeg kjapt fant ut er at delfiafett er herdet fett, det vil si at det er varmet opp til svært høy varme, og da er ikke det like sunt lener.

  16. Det er ikke lett å følge med i jungelen av ting som sies om fett, det er sikkert, plutselig er noe sunt og plutselig er det ikke. Delfia inneholdt transfett tidligere som ikke var noe bra etter hva jeg forstår, men nå er det ikke i delfia mer. 🙂

  17. ladyaugust: Det er for den er blitt varmebehandlet, da omdannes en del av fettet til transfett . Jeg er veldig enig med deg i jungelen ;-)Men jeg forsøker ut i fra min utdannelse og hva som høres mest rett ut å uti fra meg selv. Så får det holde. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *