Jordskokksuppe med bacon

Categories Supper

 

I dag var Marte her igjen og hjalp meg med suppen til middag. Marte er bare godheten selv den jenten, jeg er heldig og evig takknemlig som har fått slike barn.

Siden jeg hadde fått masse flotte økologiske jordskokk fra Finnegarden så må jeg jo bruke de og da ble det jordskokksuppe. Har du smakt jordskokk før?

Jordskokk ligner på små poteter, de har en nøttaktig og er litt søt i smaken, men den har et høyt innhold av fiber. I tillegg er jordskokk rik på B vitaminet Folat, kalium og fosfor. Den blir fort brun når den er skrelt, akkurat som poteten kan det være en fordel å ha de i vann gjerne med litt sitron i.

Dette er nok til tre til 4 personer om man har litt brød til!

1 løk

300 g jordskokk

2 poteter (de brukes til tykningsmiddel i suppen så slipper man å bruke mel)

2 skiver sellerirot

Smør eller kokosfett til steiking

4 dl vann

2 dl fløte/melk/ havremelk eller lignende (jeg brukte havremelk)

1 ss økologisk buljong

½ bunt koriander

Salt

Pepper

Litt steikt bacon til topping om man ønsker det.

 

Rens og skjær løken i biter og surr den i pannen. Skrell jordskokk, poteter og sellerirot skyll det godt, del de litt og ha de i pannen sammen med løken. Ha på vann, buljong og halvparten av den hakkede koriander og la det får koke til grønnsakene er møre. Bruk stavmikser og mos alt, ha i melken og smak til med salt og pepper. Steik litt bacon om du ønsker å ha det til, og legg den og resten av korianderen på toppen av suppetallerkenen.

Server gjerne med brød og smør.

Her er den økologiske buljongen jeg bruker

Her er havremelken jeg brukte, den har ikke glutenfri merket, men jeg tåler den fint.

23 kommentarer

23 thoughts on “Jordskokksuppe med bacon

  1. Hyggelig å stadig få god hjelp da 🙂 Tror aldri jeg har brukt jordskokk..men kan tenke meg å prøve …for det er ok å variere litt med ingredienser..har lett for å bruke det samme ofte …Ha ei fin kommende uke :))

  2. Så deilig å ha barn som lager middag til deg. Fin jente også 🙂 Retten så spennende ut 🙂
    Jeg ser det er så mange som bruker havremelk og kokosmelk. Har aldri sett det, så man må kanskje på helsekost for å kjøpe?
    Ha en riktig fin uke 🙂

  3. Åse Helen: Kokosfett må man kjøpe på helsekosten, jeg bruker det siden det kan hjelpe på stoffskifte mitt. Havremelk har de i mange vanlige butikker, det bruker jeg siden datteren min er allergisk mot melkeprodukter. Kokosfett kan anbefales til alle, tåler man melkeprodukter godt så er det bare til å bruke det 🙂 Håper du får den beste uken i ditt liv 🙂

  4. Så godt! Jordskokk har jeg smakt. Og gravd opp selv…eller var det jordnøtter det. Mulig det er det samme, ellers må de i hvertfall være i slekt:) Godt å ha flotte barn som kommer innom 🙂

  5. Min matgale verden: Det kan godt hende det er det samme, det må jeg innrømme at jeg ikke vet. Men de smaker nøttartig så det kan høres rett ut. Hvor har du gravd de frem? jeg har kjøpt de fra Finnegarden på Voss de dyrker de. Ja at de stiller opp når man trenger de er ikke alle for unt, det er sikkert. Heldige meg 🙂

  6. frodith: Jeg har det, men ikke noe daglig ingrediens her heller, men det kan blir mer kjenner jeg 🙂 Nå har jeg funnet ut hvordan jeg kan følle deg så nå kan du sende det du vil. Tusen takk for hjelpen, jeg har spurt flere med ingen har svart meg på hvordan man gjør det. Før var det nok å legge til som venn, men det er tydeligvis endret, men slik er vel verden 😉

  7. Har aldri vært borti jordskokk, men det høres jo ut som den har god smak. Kanskje jeg skal prøve denne suppen din. Jeg driver å leser om mat med jerninnhold om dagen, for jeg har vist litt for lite av det i kroppen, så nå får familien stadig høre om hva som er lurt (eller ikke lurt) å spise.

  8. margarites: Jeg ville satset på å spise en saftig biff oftere da rødt kjøtt har hemjern som tar rett opp i kroppen og trenger ikke c vitamin for å tas opp, det samme gjelder lever. Men jeg ville nok ha satset på å ta tabletter om jeg var deg, det er ikke lurt å gå for lenge meg for lavt jerninnhold. Er hår og negler i ulage så bør du også ta b vitaminer. Gi en lyd om du skulle trenge hjelp og råd 🙂

  9. Næææ….de har nå alltid bare vært der….og har lange grønne stengler på toppen, med hvit pynt. Skal se om jeg ikke får tatt bilder og blogget om dem, når jeg finner noen da .)

  10. Takk skal du ha. Det er mye ulikt å lese synes jeg, feks spinat – mye jern, men så er det vist syre som ødelegger. Regner med at jeg må ta tabletter. Jernmangel forklarer i hvertfall en del om hvorfor kropper er som den er har jeg funnet ut. Hadde ikke tenkt tanken engang. Jeg tar kontakt om jeg lurer på noe, for her tror jeg du vet mye mer enn meg 🙂

  11. Grete/Margarites: Spinat er jernrik men er det som heter ikkehemjern som tas dårlig opp i kroppen og har derfor dårlig nytte.Begynn på jerntabletter du, det er det aller mest effektive. Men det kan være lurt å være litt bevist på hva man spiser i tillegg 🙂 Masse lykke til og god bedring. Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *