Lammebog kokt i rødvin

Categories Kjøttretter

For å være ærlig så er det utrolig sjeldent at vin smaker meg så dårlig at jeg ikke klarer å drikke den, men det skjedde faktisk fredag. Egentlig skulle jeg kjøpe en økologisk vin i bursdagsgave til en venninne av meg, og han skjønningen på polet anbefalte denne vinen på det varmeste, så jeg lot meg sjarmere og friste til å kjøpte en til meg selv også. Normalt sett liker jeg de fleste Spanske viner, men denne ble alt for søt etter min smak. Så da ente en flaske vin til omtrent 150 kr. i gryten sammen med lammekjøtt som kostet omtrent like mye. Så det ble en eksklusiv middag, men heldigvis ble den utrolig god.

Vi var tre stykker som spiste og alt ble oppspist, da synses jeg at det er litt knapt med mat. Det er jo en del bein på lammebog, derfor trenger man gjerne å beregne litt større porsjon kjøtt per person eller når kjøttet er uten bein.

1 kg lammebog

1 purreløk

2 kinahvitløk (bruker du fedd tilsvarer det omtrent 4 fedd)

2 sjalottløk

2 gulerøtter

3 skiver sellerirot

1 stykke persillerot

1 potte fersk rosmarin

Ca. 1 flaske rødvin (om man skal kjøpe vin for å ha i mat, kjøper man den billigste vinen man kommer over)

2 buljongterninger eller annen buljong

Smør/kokosfett til å steike i

Salt

Pepper

2 ss maizena

Del og rens alle grønnsakene. For å få brunet kjøttet er en fordel å bruke en litt vid gryte, om du ikke vil skitne ut steikepannen også. Ha godt med smør i pannen og la det bli godt varmt før man tar i all løken og litt og litt kjøtt av gangen slik at ikke pannen blir for nedkjølt (da blir ikke kjøttet brunet). Brun kjøttet og løken og hell deretter på rødvinen, ha i resten av grønnsakene, buljong og rosmarinen i. La det få koke i omtrent to timer eller til kjøttet er mørt. Når kjøtte er mørt tar man litt vann og rører ut maizena og heller den i gryten under omrøring og gir den et oppkok. Smak til med salt og pepper.

 

Server med poteter eller det som passer enn best. 


Se det flotte kjøttet, det er ikke tull en gang at man får det man betaler for. Dette kjøtte kjøpte jeg på en slakterbutikk, synd de er så få igjen av de.


10 kommentarer

10 thoughts on “Lammebog kokt i rødvin

  1. Det så deilig ut, og det HØRES deilig ut med rødvin i. Det blir jo veldig god smak av det 🙂 Så om den ikke kunne drikkes fikk dere jo likevel noe veldig godt ut av det da 🙂

  2. frodith: Ja ikke sant, men jeg hadde en annen god Spansk vi vi drakk, den heter Baron Deley, den kjøper jeg i taxfreen når jeg er ute på reise. Den er bare helt NYDELIG

  3. Jeg har aldri brukt vin i mat, vet ikke hvorfor, for det skal jo være så godt. Jeg skal sous vide koke lammelåret i påsken, tenkte jeg. Lam er kjempgodt og det var sikkert dette også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *