Gulerot og persilerot suppe til kvelds

Categories Supper

 

Hva gjorde man før stavmikseren var oppfunnet, vel det vil jeg ikke tenke på en gang. Men denne suppen var rett og slett lynkjapp å lage og ble knallgod. Viste du forresten at gulerøtter inneholder store mengder betakaroten, som omdannes til Vitamin A i kroppen 🙂 Det vil gjerne hjelpe på brunfargen i påsken 😉

Jeg har jo kjøpt meg en diger “rot spisser” og da må jeg jo pynte med gulerot.

Suppe til en person :

 2 store eller 3 mindre gulerøtter

1 persillerot

1 buljongterning

Ca. 2 dl vann

1 ss smør og 1 ss cocosa (siden jeg er på en kur bruker jeg kokosolje, det er opp til deg om du vil bruke eller ikke, men det smaker ingen ting, men den gjør godt for kroppen).

Litt salt og pepper

1.     Vask og rens gulerøttene og persillerot og del de opp

2.      Ha de i pannen med vann og buljong og la de koke til de er møre

3.     Ha i smør/kokosfett og mos grønnsakene med stavmikseren

4.Smak til med salt og pepper

 


Se så morsom  guleroten er etter å laget blomster

13 kommentarer

13 thoughts on “Gulerot og persilerot suppe til kvelds

  1. Jeg fikk jo stavmikser til bursdagen min i Desember…så prøver ut forskjellige supper…så veldig bra med noen nye tips…en slik som denne har jeg ikke prøvd og den hørtes god ut 🙂 God natt :))

  2. er den søt?
    eg er så redd for søt middag…..og kokt gulerot er jo veldig søtt syns eg og derfor spises det ikkje unntatt i lapskaus og suppe…..samme med masse annet altså…

  3. cuskima: Nei den er naturlig rund vil jeg påstå. Gulerøtter er nå en grønnsak og inneholder svært mye annet en bare sukker, og det sukkeret som finnes er jo naturlig (jeg bruker økologisk). Men søtpoteter blir litt i samme gaten om du liker det bedre 🙂

  4. nei søtpoteter er for søtt til middag -det søteste eg orker er kålrabi.
    Eg spiser neste ikkje søtt……vet ikkje om du la merke til det,men eg avr den eneste som ikkje spiste opp desserten min da vi var ute…… den var altfor søt og når alt det syrlige var bortr er eg ikkje lengre itressert 😀

  5. cuskima: Ok, da er du nok mer avvent på det søte liv en meg ja 🙂 Men persilleroten gjorde slik at den ikke var søt. Du kan jo gjerne bruke mer persillerot en gulerot, funker nok veldig fint det også, 🙂

  6. mmmm høre vesig godt ut…..får teste engang eg har en back up middag just incase…som i går….omgawd for noe svineri eg kjøpte….fysj kaster sjeldent men………

  7. cuskima: Hva var det da? Jeg kastet faktisk middagen i dag, kjøpte liksom fersk skrei, hysjom håper jeg ikke blir syk av det lille jeg spiste

  8. etter jobb i går løp eg og kjøpte to pizza stykker på 7 eleven…at man aldri lærer——-bunnen var våt og deigete……osten fraværende og hang på innsiden av pappen eg fikk rundt og pynten var så krydret at eg brant munnen…..never again

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *